19th November 2008, 17:44
|
jan
|
|
|
|
Onlangs hoorde ik kersverse moeder Kathleen (die studeert bij ons voor biologie in Baso) nog zeggen dat de moeder haar eetgewoonten tijdens de zwangerschap bepalen wat het kind later graag eet. Eet de moeder heel gevarieërd, dan zal het kind later ook veel lusten zoals ze dat zeggen bij ons. Als dit waar is zullen de eetgewoonten van de moeder tijdens de zwangerschap dus misschien ook het kind later in een bepaalde richting sturen wat betreft eten.
Toch ben ik nog steeds van de mening dat kinderen hun eetgedrag en bijgevold ook hun lichaam bepaald wordt door de gewoonten van ouders als het kind klein is. Als kind zie je vanalles aan tafel en je doet dat na. Ook het feit dat ouders soms hun kinderen moeten verplichten om dingen te eten speelt daar in mee. Ik herinner mij perfect dat ik vroeger een heleboel dingen niet graag luste maar met de tijd ben ik ze graag gaan eten gewoon omdat ik moest van thuis. Je smaakpapillen passen zich immers aan en nu vind ik bepaalde van die dingen zelfs delicatessen.
Natuurlijk spelen de genen ook een grote rol en sommige mensen hebben nu eenmaal erfelijk de aanleg om "ronder" te zijn dan anderen ook al doen ze er heel veel moeite voor. Iedereen over dezelfde kam scheren mag je dus zeker niet doen.
|