Enkele post bekijken
Oud 19th November 2008, 12:32
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan

Willen werken is volgens mij iets dat sterk afhangt van persoonlijkheid en ook sterk beïnvloed wordt door je opvoeding. Die opvoeding bepaald dan weer wat je wil bereiken in je leven en dan is de rekening snel gemaakt. Wil je veel dingen kopen en doen dan zal je volgens mij snel doorhebben dat daar veel geld voor nodig is en dan begin je volgens mij wel na te denken over hoe je aan dat veel geld geraakt of dat je het toch maar zonder dat veel geld zult stellen.
Dat alles samen zal dan bepalen wat je gaat doen en hoe hard je zal moeten werken om veel geld te verdienen. Slim zijn is daarbij één ding, hard kunnen/moeten werken is daarbij een ander ding.

Als we kijken naar ons onderwijs tegenwoordig denk ik dat er veel leerlingen zijn die nog niet goed beseffen wat ze willen en vaak de verkeerde keuzes maken wat betreft de "richting" die ze volgen. Ik las bij dit onderwerp ergens:doen wat je graag doet en doen waarvoor je je wil inzetten. Dat zijn volgens mij twee heel belangrijke dingen in je leven waar veel mensen/kinderen overzien door het overaanbod op de markt. Er zijn zoveel dingen die er leuk uitzien en wat je ook doet, er zal altijd beter zijn en je zal vaak denken, "had ik maar iets anders gedaan, dan had ik het veel gemakkelijker/beter gehad!"

Ouders spelen hierin volgens mij een zéér grote rol. Als de punten van hun kinderen op de lagere school uitstekend of goed zijn dan is er bijna maar één optie naar het middelbaar toe: ASO. Over technische scholen en het aanbod daar wordt er dan al bijna niet meer gesproken. Dit maakt dan volgens mij dat een heleboel leerlingen niet echt doen wat ze graag zouden doen maar eerder gewoon de grijze muis in de massa worden. Eens het middelbaar beëindigd, staan ze daar dan met een diploma waar ze niet direct iets mee kunnen gaan doen hoewel ze dat misschien wel wilden. Wat hun visie op het leven is kon je immers 6 jaar eerder niet voorspellen. Daarvoor moet je duidelijk en open met hen communiceren en ook heel vroeg in hun leven volgens mij hen er reeds op wijzen wat de gevolgen zijn van de keuzes die ze maken en wat de voor en nadelen zijn van de verschillende opties.

Om terug te komen tot de clew: willen we nog hard werken? Dat hangt volgens mij van het doel af en van de persoon met zijn geschiedenis/karakter/visie op het leven...
Met citaat antwoorden