18th November 2008, 18:32
|
jan
|
|
|
|
Mannen meer betalen vind ik alleszins geen slecht idee! Van een man weet je toch met iets meer zekerheid wat je er aan hebt. Als je een jonge vrouw aanneemt en ze is 2 jaar later zwanger kan het zijn dat je een aantal jaren met problemen zit omwille van haar afwezigheid!
Natuurlijk hebben directeurs tegenwoordig amper keuze om te beslissen of ze kiezen tussen mannen en vrouwen. Het is vaak zo snel mogelijk aannemen wie er vrij is op de markt. Het tekort aan leerkrachten is nog steeds een feit volgens mij.
Onlangs had ik nog een gesprek met een directeur en daar ging het over de vervrouwelijking van het onderwijs. Hij gaf meteen toe dat wanneer hij kon kiezen tussen een man of een vrouw(evenwaardig wat betreft capaciteiten) dat hij resoluut voor de man zou gaan.
Om in te pikken op het gegeven dat mannen meer voor vakkennis staan en vrouwen eerder voor orde, structuur en tucht daar stel ik mij toch sterke vragen bij. Dat laatste gegeven van tucht vind ik discutabel. Ik denk dat vrouwen, zeker in klassen met homogene leerlingengroepen, de laatste jaren eerder aan tucht verloren hebben. Ik heb het gevoel dat leerlingen meer durven zeggen tegen een vrouwelijke leerkracht als tegen een mannelijke leerkracht. Zeker op technische scholen waar bijna allemaal jongens in de klassen zitten is het volgens mij veel moeilijker als vrouw voor de klas staan dan als man. Vaak moeten vrouwen er vakken geven die door de leerlingen niet zo graag gezien zijn en dat biedt natuurlijk perspectief om het eens uit te hangen.
Ik weet dat dit een gevaarlijk thema is en velen zich onmiddellijk zullen willen verdedigen maar ik denk dat men tegenwoordig soms wat te weinig "streng" is in de klas. Voor vrouwen is dit volgens mij moeilijker als voor mannen. Je moet als leerkracht instaan voor sfeer, welbevinden en ga zo maar door, maar dit vertrekt in eerste plaats volgens mij bij een goede discipline en een structuur voor je leerlingen. Als je dit wil zal je zeker in het begin streng moeten zijn en op je strepen moeten staan. In sommige klassen zal dit vanzelf gaan, in andere klassen zal dit meer moeite kosten.
|