Enkele post bekijken
Oud 18th November 2008, 17:48
jan van hoogten jan van hoogten is offline
jan

MP-3 spelers nog het ergst van al

Wat ik zéér vreemd vind is dat hier nog niets gezegd wordt over de schadelijkheid van een der meest populaire speeltjes: de GSM en de MP3 speler. Tegenwoordig heeft bijna iedereen er eentje in zijn bezit. Ofwel een speciale MP3 speler, ofwel heeft de GSM een functie voor muziek te kunnen beluisteren die je er via de computer er op zet.

Wat is nu het grote probleem waar mensen niet bij stilstaan. Het geluid van deze toestellen komt rechtstreeks binnen in je gehoorgang dankzij de "oortjes." De hedendaagse muziek met vele scherpe tonen is niet bepaald goed voor je gehoor. Dit bleek al uit meerdere onderzoeken. De toestellen kunnen dan wel zacht gezet worden, maar kinderen zetten ze niet zacht! Ook de lange duur van de muziekbeluistering speelt mee in de kans op gehoorschade. Hoe meer je er naar luistert, hoe groter de kans dat je nu al schade hebt aan je oren. Omgevingsfactoren maken immers dat mensen hun muziek gewoon luider draaien op het moment dat ze hun muziek niet goed meer horen. Dit is absoluut verkeerd! Zo versterk je alleen maar het effect.

Muziek moet percies ook luid zijn tegenwoordig. Spijtiggenoeg staat niemand er bij stil dat de gehoorschade echt wel sneller optreed dan je denkt en niet omkeerbaar is. Ik ben zelf een drummer en weet wat de gevaren zijn van gehoorschade. Ik heb mezelf laten testen en zelfs al speel ik reeds jaren met een koptelefoon heb ik al gedeeltelijke gehoorschade aan mijn oren. Ik heb nu ook speciale oorstopjes laten maken(quasi onzichtbaar) en draag deze altijd als ik ergens ga waar luide muziek speelt als bijvoorbeeld op fuiven of concerten. Hierdoor versta je de muziek nog steeds perfect maar wordt het geluidsniveau sterk gereduceerd.

In de bijlage vind je nog een artikel over gehoorschade door MP3 spelers en enkele waarden over geluidsvolume!
Bijgesloten Bestanden
Bestandstype: doc Gehoorschade door MP3.doc (54.5 KB, 10x gelezen)
Met citaat antwoorden