16th November 2008, 19:58
|
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Zandhoven
Posts: 281
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Karolien Theys
Ik dacht toch spontaan aan mijn stage. Daar merkte ik ook op dat er tegenwoordig in élke klas wel IEMAND zit met een motorische, fysieke, .. afwijking. Tegenwoordig wordt er, denk ik, nogal snel gedacht dat iemand dyslexie, ADHD, .. heeft. Als een kind een slechte toets haalt, beginnen de ouders al vragen te stellen of het kind niet getest moet worden.
Daar stel ik toch ook mijn vragen bij ..
|
Ik denk dat je hier in wat overdrijft. Ik heb in al mijn klassen maar één kind gezien met motorische problemen.
Ik had enkele leerlingen met ADHD maar dat waren er ook niet overdreven veel.
Als ouders zich die vragen stellen wordt die meestal besproken met de leerkrachten. Als ouders dan nog denken en voelen dat het kind getest moet worden is dat hun volste recht. Dat wil daarom niet zeggen dat al die kinderen een attest krijgen.
Ik heb een oudercontact meegedaan en ik had niet de indruk dat ouders direct hun kinderen willen laten testen na een slecht rapport. Er was zelfs een moeder die wist dat haar dochter een probleem had en weigerde een attest te gaan halen.
Dus mijn ervaringen zijn helemaal anders dan die van u en ik denk dat je het een beetje wit zwart voorsteld eerlijk gezegd.
Ik kan begrijpen dat kinderen minder snel weten of ze links- of rechtshandig zijn. Maar toch als ik zie hoeveel oefeningen enzo mijn zus doet met haar kinderen. Zij is een kleuterjuf. Er komt ook heel veel tekenen en dergelijke aan te pas waarbij kinderen dan toch kunnen leren aanvoelen of ze beter met links of rechts kunnen tekenen.
Ik kan begrijpen dat het voor leerkrachten in het eerste heel lastig kan zijn als een heel deel van je leerlingen niet weet of ze links- of rechtshandig zijn.
|