Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th November 2008, 16:15
Karolien Theys Karolien Theys is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
Steeds meer kinderen zijn motorisch onderontwikkeld

Steeds meer kinderen zijn motorisch onderontwikkeld

kind
Het aantal kinderen dat de eerste schooldagen niet weet of hij of zij rechts- of linkshandig is, is de afgelopen jaren spectaculair gestegen. De onwetendheid heeft veel te maken met de opvoeding van het kind, de angst voor wiegendood, maar is ook erg nadelig voor de verdere ontwikkeling van het kind.


Jonge ouders krijgen de raad van artsen om hun kind op hun rug te laten slapen, om wiegendood te voorkomen. Ouders blijven kinderen echter veel te lang op hun rug leggen, ook tijdens het spelen. De peuter leert daardoor kruipen op zijn bips, in plaats van zijn knieën.

Het voortdurende gebruik van de rug- en bilspieren zorgt uiteindelijk voor een coördinatiebelemmering tussen armen en benen, en dus ook tussen rechts- en linkshandigheid. "Het is juist heel belangrijk dat een peuter weet welke hand het beste is. Zo niet ontstaan er ook problemen bij het leren schrijven, wat dan weer kan uitmonden in onuitwisbare gedragsproblemen bij tieners", besluit Madeleine Portwood.


Ik dacht toch spontaan aan mijn stage. Daar merkte ik ook op dat er tegenwoordig in élke klas wel IEMAND zit met een motorische, fysieke, .. afwijking. Tegenwoordig wordt er, denk ik, nogal snel gedacht dat iemand dyslexie, ADHD, .. heeft. Als een kind een slechte toets haalt, beginnen de ouders al vragen te stellen of het kind niet getest moet worden.
Daar stel ik toch ook mijn vragen bij ..
Met citaat antwoorden