Enkele post bekijken
Oud 15th November 2008, 14:26
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
In dat geval moeten we ook maar ineens drugs legaliseren, de maximhoeveelheid alcohol die je mag ophebben voor je achter het stuur kruipt en de verplichte autoverzekering afschaffen, de minimumleeftijd voor seksuele betrekkingen afschaffen, het gebruik van pesticiden de vrije loop laten en ga zo maar door.
Soms moet je nu eenmaal bepaalde dingen aan banden leggen voor het algemeen welzijn en daar hoort dit zeker en vast bij

Ik weet overigens niet welke spaarlampen jullie thuis hebben, maar die van ons geven erg mooi licht (van Philips) en kosten maar +-15 EUR, dat is 10x meer dan een gloeilamp dat klopt, maar door de energiebesparing en de véél langere levensduur van een spaarlamp haal je dat er erg snel uit. En hoeveel lampen heb je gemiddeld in huis? Elke kamer 1, maximum 2 in sommige kamers? Dat zijn er dan pakweg 7 = 135 EUR. Als dat de grote kost in het huishouden is (en je dus tot de 4de wereld behoort), krijg je van de overheid normaal gezien speciale bons om spaarlampen aan te schaffen als ik me niet vergis.

De zaken die je opnoemt zijn over het algemeen rechtstreeks schadelijk. Dit kan jammer genoeg voor jou over een gloeilamp niet gezegd worden. Hoewel ze vrij veel energie verbruiken hebben ze geen rechtstreeks schadelijk effect. En zijn ze op verschillende vlakken veel aangenamer. In vele architecturale concepten is licht zo een belangrijke factor en kan het licht van een spaarlamp nooit voldoen aan het licht van een gloeilamp. Zo is bijvoorbeeld een spaarlamp in een gang plaatsen het stomste wat je kan doen. Spaarlampen starten over het algemeen traag op (wat niet echt zo praktisch is in een doorloopruimte). En bij veel in- en uitschakelen van spaarlampen verkort de levensduur ervan drastisch! Oké, dit is luxe. En luxe heeft nu eenmaal een grote impact op het energieverbruik. En als jij luxe wil verbieden zeg ik dat je de vrijheid van de mensen aantast.
En als je echt zo in zit met het milieu. Waarom zwijg je dan over het chemisch afval dat zo'n spaarlamp met zich meebrengt? Natuurlijk heb je naast de spaarlampen op basis van kwik ook spaarlampen op basis van xenon. Maar deze verbruiken dan weer een stuk meer energie... Hoe ga je hier dan mee om?
Bekijk het gewoon niet zo zwart-wit. Het lijkt me een van de grootste kwalen de dag van vandaag. Politici die met zwart-wit standpunten afkomen en mensen zonder voldoende voorkennis mee te geven dwingen een standpunt in te nemen. En natuurlijk klinkt het groene verhaal zeer aantrekkelijk zolang je er zelf niet te veel nadelen van ondervind. En zolang je onvoldoende voorkennis hebt...
Met citaat antwoorden