Zoals sommige wel weten of niet weten, mijn (toekomstige) schoonfamilie woont in Engeland.
Mijn (toekomstige) schoonzus is vorig jaar op 11 september bevallen van een meisje. In de zomer heb ik daar veel mee gespeeld. Zij kreeg een nieuwe speelgoedtelefoon dat dan ook geluid maakte.
Wat mij verbaasde was dat er een opmerking op de doos stond: het geluid dat je nu kan testen is niet hoe hard u kind het zal horen. Eens je de telefoon uit de doos haalt moet je een sticker af de telefoon trekken en dan gaat het geluid van de telefoon helemaal niet meer zo luid als dat het deed in de winkel.
Het was blijkbaar getest op hoe luid een kind het kon verdragen en het niet schadelijk was. Want kinderen houden telefoons zeker tegen hun oor. Maar omdat het in winkels altijd redelijk rumoerig is kan je in de winkel de telefoons testen en zal het geluid veel luider zijn dan wanneer je het aan je kind geeft.
Ik heb het hier in België nog niet tegengekomen, maar ik hoop dat dat toch wel gaat gebeuren. Het is inderdaad niet goed voor het kind en geloof me een hele dag met hetzelfde geluid, dat is om zot van te worden. Dus liever wat stiller
, zoals die telefoon, die hoor je bijna niet wanneer je een paar meter van het kind af zit.