Enkele post bekijken
  #3  
Oud 6th November 2008, 03:04
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Humo geeft journalistiek antwoord

Humo geeft journalistiek antwoord


BRUSSEL - Humo laat 120.000 herwerkte exemplaren drukken met als openingskop De Verboden Humo. De gecontesteerde fotomontage is weggelaten. 'We hebben een juridische uppercut gekregen, maar we zullen antwoorden met een journalistieke actie', zegt de hoofdredacteur van Humo, Jörgen Oosterwaal.



'De sfeer op de redactie kan het best omschreven worden als een combinatie van verbijstering, onmacht omdat we ons niet hebben kunnen verweren en woede. Maar verslagenheid is er niet. In de Humo van vrijdag zullen we antwoorden op deze onrechtvaardige beslissing. Dat zullen we trouwens ook doen in de Humo die maandag uitkomt. Het laatste woord is hierover nog niet gezegd.' Oosterwaal benadrukt wel dat lezers die vrijdag pas de Humo kopen, dezelfde artikels te lezen zullen krijgen als diegenen die dinsdag al een exemplaar hadden weten te bemachtigen.

Humo werd verplicht om dinsdagnacht alles te ondernemen opdat er geen exemplaren meer over de toonbank zouden gaan. 'We hebben de dagbladhandelaren via e-mail laten weten dat ze het tijdschrift uit de rekken moesten halen. Op de radio en tv en in alle kranten heb ik ook nog eens een oproep gedaan. Bovendien hebben we deurwaarders op pad gestuurd om vaststellingen te doen', zegt Oosterwaal. 'Ik kon toch moeilijk ook nog op mijn fietsje kruipen en alle dagbladhandelaren afgaan?' Desondanks was in sommige dagbladhandels gisteren de Humo toch nog te verkrijgen.

Oosterwaal spreekt ook van een groot financieel verlies. 'Ik heb geen exacte cijfers. Het is een gigantische logistieke operatie om opnieuw te drukken en verdelen, die ons wel wat zal kosten.'

Hoeveel exemplaren er dinsdag precies verkocht zijn, weet Oosterwaal niet. Wekelijks verkoopt Humo om en bij de 230.000 exemplaren. '70 tot 80 procent daarvan wordt op de eerste en de tweede dag verkocht', zegt Oosterwaal. 'Maar we hadden deze week ons dossier over Fortis-aandelen en de voorkennis van De Gucht. Bovendien heeft Studio Brussel gisteravond ook opgeroepen om zoveel mogelijk Humo's te kopen. Ik heb geen idee in hoeverre die elementen de verkoop beïnvloed hebben.'

Humo heeft een derdenverzet aangetekend om de beslissing van de rechter nog om te keren, maar acht de kans klein dat het ongecensureerde exemplaar opnieuw in de rekken komt. Als morgenvroeg het vonnis bevestigd wordt, zal het tijdschrift de nodige stappen ondernemen om een procedure ten gronde op te starten. 'Deze uitspraak creëert een precedent. Het financiële verlies dat dit soort eenzijdige procedures kan veroorzaken, loopt hoog op. Als zulke verliezen dreigen, welke media zullen het dan nog aandurven om satire te plaatsen? We vinden het een heel erg zwaar vonnis.'

Oosterwaal is er ook van overtuigd dat deze gang van zaken de schade voor de betrokkenen (Fernand Koekelberg en Sylvie Ricour) alleen maar zal vergroten. 'Als ze deze procedure niet zouden aangespannen hebben, zou dit geruisloos voorbijgegaan zijn. Nu heeft iedereen het erover. Dus schiet het vonnis volledig aan zijn doel voorbij.'


DS, 05-11-2008 (vdr)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden