Als ik een Amerikaanse staatsburger was, zou ik zeker en vast gaan stemmen en dan wel op Barack Obama.
Hier zijn verschillende redenen voor:
Velen vinden dat Bush een slechte president was, net als ik. Daarom mag McCain niet de volgende president worden. Hij is even erg als Bush, en misschien zelfs erger als hem. Als hij aan de macht komt, zal de oorlog in Irak nog lang niet gedaan zijn, en zullen er nog vele Amerikaanse soldaten sneuvelen in de strijd.
Stel dat McCain tot nieuwe president van Amerika word verkozen. Hij is inmiddels 72 jaar. Wat als hij ziek wordt en niet meer kan regeren? Of erger nog: wat als hij sterft? Juist, dan komt Sarah Palin op de proppen. Als vrouw zou ik trots moeten zijn dat er dan eens een vrouwelijke president komt in een van de grootmachten van de wereld. Maar Palin is gewoonweg niet de juiste persoon om president te zijn. Helemaal niet zelfs. Naïef, soms gewoon dom, geeft meer dan 100.000 euro van het campagnegeld uit aan kleding & make-up & kapsel en dergelijke meer, ... Niet het beeld van een nieuwe president in mijn hoofd.
Nu dat ik de punten gelezen heb die Obama wil invoeren, ben ik er nog meer van overtuigt dat hij de juiste man op de juiste plaats zou zijn. Hij zou er eindelijk voor zorgen dat de Amerikaanse bevolking beschermd word, dat hun onderwijs en dergelijke er met grote sprongen op vooruit zal gaan, dat vele Amerikaanse soldaten niet meer moeten vrezen voor hun leven (net zoals hun families) en zoveel meer. Bij mij zijn dit allemaal positieve dingen. OK, de begroting in Amerika zal veel moeten aangepast worden, er zal veel geld moeten bijkomen. Maar als dit geld naar goede dingen gaat, zoals onderwijs, dan sta ik er volledig achter. Hij zal het moeilijk hebben met deze punten in te voeren, en het zal niet iets voor morgen zijn. Maar als Obama sommige van deze richtlijnen kan uitvoeren, en de toon kan zetten voor de volgende presidenten, dan zal ik al heel blij zijn.
Het feit dat er een verhoogd risico is dat Obama vermoord zal worden omdat hij een zwarte president is, vind ik geen gegrond argument. Als Obama president wordt, zal dit een positieve boodschap naar buiten brengen, namelijk dat zelfs in het grote Amerika de rassenverschillen niet meer belangrijk zijn. Het toont aan dat mensen niet meer worden beoordeeld op hun huidskleur, maar op hun competenties en hun doorzettingsvermogen. Het zal velen een hart onder de riem steken als een "zwarte" man 1 van de meest belangrijke mensen ter wereld is.
Vooral de laatste 2 redenen vind ik belangrijk. Het toont aan wat Obama kan betekenen voor Amerika én voor de rest van de wereld.
|