Enkele post bekijken
  #6  
Oud 1st November 2008, 13:02
liesanne.adriaenssens liesanne.adriaenssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: mortsel
Posts: 115
In dit artikel van 'de Morgen' gaan ze zelfs nog een stapje verder. Niet enkel is er een tekort aan leerkrachten maar zal het lesgeven zelf ook minder en minder belangrijker worden. De lessen zullen voornamelijk bestaan uit educatieve computerspelletjes.
---

Belgische leerkrachten denken dat het onderwijslandschap ingrijpend zal veranderen tegen 2020. Dat blijkt uit een rondvraag bij 2.120 Nederlandstalige en Franstalige leerkrachten in opdracht van Van In, uitgever van educatieve materialen.

Vrees voor tekort
Drie op vier leerkrachten denken dat hun rol zal evolueren van lesgever naar mentor van leerlingen. Daarnaast verwacht 60 procent van de Nederlandstalige en 81 pct van de Franstalige ondervraagde leerkrachten in de toekomst een tekort aan leerkrachten. De helft van de ondervraagden denkt dat de leerkrachtenopleiding in de toekomst aan de universiteit georganiseerd zal worden en vindt dat ook wenselijk.

Educatieve computerspelletjes
In de klas van de toekomst zal informatie- en communicatietechnologie prominent aanwezig zijn, meent 66 pct van de ondervraagde leerkrachten. De helft van de ondervraagde leerkrachten vindt dit ook wenselijk. Voorts verwacht ruim de helft van hen dat educatieve computerspelletjes meer ingang zullen vinden in de klas, dat meertalig onderwijs eerder de norm zal worden en dat het onderwijs zijn aanbod meer zal afstemmen op de arbeidsmarkt.

Heel wat leerkrachten vrezen tot slot de trend waarbij scholen een publieke score krijgen op basis van doorlichtingen. Liefst 66 pct van de Nederlandstalige leerkrachten vindt dit een negatieve trend. (belga/svm)

[http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...randeren.dhtml]
Met citaat antwoorden