Wat is er nou ouderwets aan een staartdeling?
Wat is er nou ouderwets aan een staartdeling?
Er moet meer gerekend worden op de basisschool, meldde staatssecretaris Dijksma van onderwijs gisteren. Te veel leerlingen rekenen slecht, blijkt uit onderzoek.
Na het afnemen van de Citotoets in februari in de laatste groep van de basisschool, moet harder gewerkt worden aan onder meer rekenen, vindt onderwijsstaatssecretaris Sharon Dijksma. „In groep 8 ontstaat dan vaak, diplomatiek gezegd, wat ontspanning. Het is de vraag of je leerlingen daar wel recht mee doet.”
Op nogal wat scholen wordt na de Citotoets niet veel les meer gegeven; leerlingen zijn vooral bezig met de eindmusical. Vervolgens blijkt in de brugklas een half jaar later dat de rekenkennis behoorlijk is ingezakt.
Dijksma deed haar oproep gisteren voor 120 leerkrachten en managers van basisscholen: er werd een gefilmd gesprek met haar vertoond, want ze was zelf niet aanwezig op het symposium ’Rekenonderwijs, hoe kan het beter’ in het Amsterdamse techniekmuseum Nemo. Haar boodschap was duidelijk: het rekenonderwijs moet beter, want te veel leerlingen presteren onder de maat. Zo is een op de vier basisscholen ’rekenzwak’. De leerkracht moet die verbetering brengen. „De leraar is altijd de sleutel tot goed onderwijs”, meldde de staatssecretaris.
Maar wat is dan precies goed rekenonderwijs, vroegen de aanwezige juffen en meesters zich af. Want er is twijfel of de huidige rekenmethodes, gebaseerd op het realistisch rekenen, wel voldoen. Bij die vorm van rekenen worden sommen veelal verpakt in een realistische context. Leerlingen krijgen verschillende manieren aangeboden waarop ze een oplossing kunnen vinden en kunnen daar dan zelf uit kiezen.
Uit een onderzoek van Cito naar rekenprestaties van de afgelopen twintig jaar, bleek dat kinderen in bijvoorbeeld schattend rekenen en uit het hoofd rekenen beter geworden zijn. Maar in het zogenoemde ’cijferen’, sommen maken die je op papier uitrekent, zijn ze achteruitgegaan.
Weg met de sommen verpakt in vrolijke verhaaltjes over pretparken en toegangsprijzen of clowns met ballonnen, roepen critici nu. Terug naar het ouderwetse rekenen met kale sommen en staartdelingen.
Daan van Beers, leerkracht op montessorischool De Eilanden uit Amsterdam, is een van hen. „Alles moet opgeleukt worden in het onderwijs, terwijl kinderen juist geďnteresseerd zijn in de essentie van rekenen. Ik leer achtjarigen worteltrekken, dat vinden ze geweldig. En wat is er nou ouderwets aan een staartdeling? Die leidt toch gewoon tot een heldere oplossing?”
Toch ontkomt ook zijn school niet aan het leren van rekenen via verhaaltjes, vertelt hij. Want de school doet mee aan de Citotoets en daarin wordt realistisch rekenen getoetst. Van Beers is er niet blij mee.
Voorstanders van moderne rekenmethoden vinden het logisch dat het cijferen minder is geworden in een tijd van rekenmachines en computers. Die trend is ook internationaal, stellen zij. Het realistisch rekenen zorgt dat kinderen meer leren dan een trucje, ze krijgen inzicht en dat is veel belangrijker, is hun stelling.
Inspecteur van het onderwijs Wim van de Grift leek meer op hun hand. Hij verwees naar een onderzoek uit 2006 waaruit blijkt dat 15-jarigen in Nederland gemiddeld beter rekenen dan hun leeftijdgenoten in alle omringende landen. „We hebben een fraaie internationale positie.”
Wel, erkende hij, is er een probleem met de zwakkere leerlingen op het vmbo, die inderdaad slecht rekenen. „Daar moet naar gekeken worden”.
Trouw, 30-10-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|