Enkele post bekijken
Oud 1st February 2005, 19:29
Kenny's Avatar
Kenny Kenny is offline
UDHR - art. 19

Citaat:
Orgineel gepost door De Standaard
Gates integreert Belgische eID in software

BRUSSEL - Microsoft-topman Bill Gates gaat de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) integreren in het chatprogramma MSN Messenger. Microsoft zal ook onderzoeken hoe de eID gebruikt kan worden voor zijn andere technologieën.
Het gebruik van de elektronische identiteitskaart betekent een historische stap naar een veiliger internet, kondigden Bill Gates en Staatsecretaris voor Informatisering van de Staat Peter Vanvelthoven vanochtend aan.

Vanvelthoven heeft de hele informaticasector gevraagd om toepassingen te ontwikkelen voor de elektronische identiteitskaart.

Die kaart garandeert een veiliger internet, omdat ze een niet te kraken elektronische handtekening bevat. Zo kunnen Belgen binnenkort veilig e-mailen of persoonlijke informatie opvragen bij de overheid.

Kinderen kunnen via de elektronische identiteitskaart toegang krijgen tot beveiligde chatboxen.

De vraag blijft natuurlijk of het systeem ook bruikbaar zal zijn voor andere dan Windows-gebruikers. Wie bijvoorbeeld op Mac of Linux surft, wordt wel eens geconfronteerd met de beperkingen van Microsoft-toepassingen.

DS 01/02/2005 - belga - kum

Hier heeft men weer bijster lang over nagedacht zo te zien.

Ten eerste is het al klinkklare nonsens dat die 'elektronische handtekening' niet te kraken is. Dat bestaat simpelweg niet, alles maar dan ook alles kan worden gekraakt of gehackt. Reverse Engineering noemt men zoiets en het is simpele logica dat daar niks tegen te doen valt.

Daarnaast is het weer net Microsoft die als eerste dit systeem zal integreren. Men sleurt Microsoft zo om de 4 jaar voor de rechter (antitrust, monopolies,...) en krijgt dan een schadevergoeding van ettelijke miljoenen euro's uitbetaald... maar blijkbaar doet men nu weeral niks anders dan Microsoft's monopolie-positie versterken.

Knap natuurlijk dat men ook de "hele informaticasector" gevraagd heeft om dit toe te passen maar wat is in godsnaam de "hele informaticasector"? En hoe moeten andere systemen zoals Linux dit integreren?

Wat mij nog het meest stoort is het overduidelijk gevaar voor onze privacy. Men gooit blijkbaar met beloftes zoals "veilig emailen" maar wat is in hemelsnaam veilig emailen? Kunnen we dat nu ook al niet zonder dat de staat of Microsoft op de hoogte is wanneer we dat doen? En dat is maar één voorbeeld. Ik kan me wel enkele andere voorbeelden voor de ogen halen waarbij iets soortgelijks zich kan voordoen.

Mag ik binnen het privacy-kader ook iedereen oproepen om een kijkje te nemen op deze website: http://www.notcpa.org/
Na de FAQ te lezen zal u merken dat Big Brother vervaarlijk dichtbij komt... twijfel dus ook niet om de petitie te tekenen.