Enkele post bekijken
Oud 25th October 2008, 19:21
Evelien Peeters Evelien Peeters is offline
Evelien Peeters

Evelien Peeters

Het onderwijs mag van mij gerust evolueren. Het moet zelfs evolueren want het onderwijs is bovendien de grondstof voor het vormen van de hele maatschappij. We mogen ons niet conservatief opstellen ten opzichte van de technologie en we moeten dus zaken als ICT, DVD, projector, ... integreren in het onderwijslandschap, maar ik wil niet dat het onderwijs hier helemaal op gaat berusten. Sinds de komst van al die technologische snufjes, zijn er niet alleen voordelen bijgekomen, maar ook heel veel nadelen. Ik heb al héél vaak leerkrachten zien knoeien bij het gebruiken van technologische apparaten en ik kan me heel goed voorstellen dat ik daar in de toekomst ook af en toe last van ga hebben, ondanks het feit dat wij hiermee zijn opgegroeid. Vanaf het moment dat taken op de computer moesten gemaakt worden, zijn er veel uitvluchten bijgekomen voor het niet maken van taken; "Ik heb mijn taak niet kunnen maken want de printer deed het niet, de computer was gecrasht,...". Je hoort het meer en meer. Voor luie leerlingen is het een gemakkelijk uitvlucht, maar zelfs ijverige leerlingen die echt met een computerprobleem te maken krijgen, komen op deze manier niet meer geloofwaardig over. Dat is zeer spijtig, want die leerlingen kunnen zich hier echt slecht door voelen.

Je kan bijna geen dag laten passeren of je moet alles op de computer checken op mails, nieuwtjes,... . Zoals ik al zei kan technologie heel goed zijn (denk maar aan de oneindige informatie die je op internet kan vinden of de mooie powerpointpresentaties die je vandaag de dag kan maken om een les voor te stellen), maar het mag niet te bedwelmend worden.

Bovendien denk ik met heimwee terug naar de tijd dat alle leerlingen een prachtig handschrift hadden. In de toekomst zullen leerlingen misschien alleen nog maar wat neer kunnen kribbelen als ze altijd op de computer moeten tokkelen.
Met citaat antwoorden