23rd October 2008, 21:04
|
Registered User
|
|
|
|
Blijkbaar zijn wij allemaal heel verantwoordelijke chauffeurs, dus dat is alvast heel goed. Spijtig genoeg zijn er wel heel veel chauffeurs met heel wat minder verantwoordelijkheidsgevoel. Ik vind het ongelooflijk om zelf vast te stellen hoeveel mensen er nog met de auto rijden als ze teveel gedronken hebben. In het weekend werk ik ook soms in de horeca en er gaat geen dag voorbij of er vertrekt iemand die meer dan de toegestane hoeveelheid gedronken heeft. Jammer genoeg denk ik dat we hier weinig aan kunnen doen. Zelf was ik in het begin ook idealistisch genoeg om te denken dat dit kon veranderen, maar nu heb ik hier sterk mijn twijfels over.
Er zijn inderdaad alcoholcontroles, maar echt veel controles zijn er volgens mij niet. Ik heb nu bijna 3 jaar mijn rijbewijs en ik ben als ik zelf met de auto was nog nooit een controle tegengekomen en ik rij wel veel met de auto. Een paar weken geleden zat ik bij een vriendin in de wagen en werden we wel tegengehouden voor een controle, maar ook voor haar was dit de eerste keer. Ze was bob dus had ze niets gedronken en nadat ze 'geblazen' had mochten we doorrijden. Als ik in mijn omgeving hoor, hoe weinig mensen er al zijn tegengehouden dan stel ik me toch vragen bij het aantal controles.
Vorig jaar was er ook een discussie over het al dan niet invoeren van een nul tolerantie. Toen was ik ook voor het invoeren hiervan, nu trouwens nog steeds. Dit wil niet zeggen dat ik nog nooit iets gedronken heb als ik met de auto was. Ik heb ook al wel eens 1 of 2 glazen gedronken en nog met de auto gereden, maar eigenlijk vind ik nul tolerantie beter. Dan is er ook geen discussie mogelijk. Nu mag je zogezegd 2 glazen bier drinken, maar dit hangt af van verschillende lichamelijke factoren dus eigenlijk klopt dit niet helemaal. Als je zou zeggen dat je niets mag drinken als je met de auto rijdt, dan is er geen discussie mogelijk. Jammer genoeg zullen er altijd mensen zijn die wel dronken achter het stuur kruipen en zullen er zo nog veel ongevallen gebeuren.
Zelf zal ik ook echt niet in de auto stappen bij iemand die teveel gedronken heeft. Ik zal dan proberen om met iemand anders die niet gedronken heeft thuis te geraken. Als dit niet kan, kan ik toch ook altijd op mijn ouders rekenen om mij te komen halen en anders kan ik ook altijd een taxi bellen. Er zijn sommige gelegenheden waarbij niemand bob wil zijn of dat er te weinig mensen zijn die bob willen zijn en dan nemen wij ook gewoon een taxi, maar zelf ben ik ook heel vaak bob. Ik kan dan ook evengoed plezier maken zonder dat ik daarvoor dronken moet zijn.
|