Enkele post bekijken
Oud 23rd October 2008, 05:37
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Hilarisch!

Ontslag opvolger Haider die bekent: "Ik was zijn minnaar"

Jörg Haider blijft ook na zijn dood nog voor grote beroering zorgen in Oostenrijk. Zijn opvolger Stefan Petzer (27) heeft in een radio-interview bekend dat hij de minnaar was van de getrouwde Haider, 58 en vader van twee kinderen. De twee zouden op de fatale avond ruzie gehad hebben op een feestje, waarna Haider zich ging bezatten in een gay-bar in Klagenfurt.

Tegen veel te hoge snelheid reed hij vervolgens zijn wagen te pletter. Het biseksuele dubbelleven van Haider was al een tijdje een publiek geheim, maar de bekentenis van Petzer heeft toch grote gevolgen. Zijn extreemrechtse partij BZÖ - met op zijn zachtst gezegd homofobe kantjes - heeft hem op staande voet ontslagen als partijleider. De partij die als geen ander de traditionele familiewaarden wil belichamen, kon zich deze ideologische spreidstand niet veroorloven. Na zijn tragische dood eist het controversiële dubbelleven van Haider dus al een tweede (politieke) slachtoffer.

Jonge mannen

Haider had een voorkeur voor jonge mannen, wat zijn partij de nickname 'Haiders jongens partij' opleverde. Op de avond van zijn dood zat de extreem-rechtse leider eerst op een feestje mijn Stefan Petzer. De 31 jaar jongere Petzer was zijn assistent, gedoodverfde opvolger en ook jarenlang minnaar. Het homokoppel kreeg echter ruzie en Haider liep boos weg. Hij trok naar een homobar in Klagenfurt, waar hij zich in de armen van de 18-jarige Daniel N. volkapte met vodka. Enkele uren later stoof Haider weg, met fatale gevolgen.

"Man van mijn leven"

Kort na de dood van Haider benoemde de BZÖ zoals verwacht Petzer tot zijn opvolger. Die deed heel wat Oostenrijkers zich in hun ontbijt verslikken door in een radio-interview toe te geven dat hij al jarenlang de minnaar van Haider was geweest. "Ik kwam hem vijf jaar geleden tegen op een persconferentie. Ik voelde meteen een magische attractie voor hem. Wij werden verbonden door iets heel speciaals. Onze relatie ging al snel veel verder dan vriendschap. Hij was de man van mijn leven."

Vrouw

Volgens Petzer had Haiders vrouw Claudia (de moeder van zijn twee kinderen en nu weduwe) geen bezwaar tegen hun relatie. "Zij hield van hem als een vrouw, hij hield van haar als een man. Ik hield van hem op een heel andere en heel persoonlijke manier. Zij begreep dat." Dat wordt echter formeel tegengesproken door Petzners zuster. "Soms was Claudia jaloers omdat Jörg meer tijd met Stefan doorbracht dan met haar."

Partij

De BZÖ wist uiteraard van de relatie en probeerde krampachtig het interview nog tegen te houden. Tevergeefs. Eerst wilde de partij 'de schade nog beperken' door Petzer op non-actief te zetten, maar al snel volgde de beslissing om de opvolger van Petzer te ontslaan voor zijn controversiële bekentenis.

Family man

In Oostenrijk was de biseksualiteit van Haider een publiek geheim. Tien jaar geleden doken de eerste geruchten op, maar Haider wilde zijn imago van 'family man' niet verliezen en wilde vooral geen stemmen verliezen bij zijn extreem-rechtse kiezers, die niet meteen bekend staan om hun homovriendelijke standpunten. Hypocrisie ten top dus.

30 procent

De Oostenrijkse media spaarden Haider al die tijd door niet te schrijven over het dubbelleven van de toppoliticus. Ook zijn politieke tegenstanders hebben er tijdens zijn leven nooit gebruik van gemaakt. Bij de laatste verkiezingen haalden de extreem-rechtse partijen samen liefst 30 procent van de stemmen, maar de dood van Haider en de controverse over zijn dubbelleven zouden na het wegvallen van de nummer 1 én de nummer 2 van de partij weleens verstrekkende gevolgen kunnen hebben.

Blog HLN, 23/10/08