22nd October 2008, 23:58
|
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Rijkevorsel
Posts: 65
|
|
Leerkracht ziet toekomst onderwijs drastisch veranderen
Leerkracht ziet toekomst onderwijs drastisch veranderen
De invloed van computers zal almaar toenemen in het onderwijs.
Belgische leerkrachten denken dat het onderwijslandschap ingrijpend zal veranderen tegen 2020. Dat blijkt uit een rondvraag bij 2.120 Nederlandstalige en Franstalige leerkrachten in opdracht van Van In, uitgever van educatieve materialen.
Vrees voor tekort
Drie op vier leerkrachten denken dat hun rol zal evolueren van lesgever naar mentor van leerlingen. Daarnaast verwacht 60 procent van de Nederlandstalige en 81 pct van de Franstalige ondervraagde leerkrachten in de toekomst een tekort aan leerkrachten. De helft van de ondervraagden denkt dat de leerkrachtenopleiding in de toekomst aan de universiteit georganiseerd zal worden en vindt dat ook wenselijk.
Educatieve computerspelletjes
In de klas van de toekomst zal informatie- en communicatietechnologie prominent aanwezig zijn, meent 66 pct van de ondervraagde leerkrachten. De helft van de ondervraagde leerkrachten vindt dit ook wenselijk. Voorts verwacht ruim de helft van hen dat educatieve computerspelletjes meer ingang zullen vinden in de klas, dat meertalig onderwijs eerder de norm zal worden en dat het onderwijs zijn aanbod meer zal afstemmen op de arbeidsmarkt.
Heel wat leerkrachten vrezen tot slot de trend waarbij scholen een publieke score krijgen op basis van doorlichtingen. Liefst 66 pct van de Nederlandstalige leerkrachten vindt dit een negatieve trend. (belga/svm)
Kritiek:
Ze hebben er gelijk in dat de technologie nooit stilstaat en alles evolueert. Maar dit vind ik het er toch een beetje over. Een leerkracht moet de persoon blijven dat vanvoor in de klas staat en niet een computerspel dat de 'leerstof' overbrengt. Het is een goede zaak dat leerkrachten hier gebruik van kunnen maken, maar hier blijft het vind ik. Computerspelletjes mogen niet de overhand zijn.
|