Enkele post bekijken
Oud 21st October 2008, 11:28
Kim Geerts Kim Geerts is offline
Registered User

Wandelen in het park verbetert concentratie

Een wandeling door het park kan de concentratie van kinderen met ADHD verbeteren, blijkt uit onderzoek van de universiteit van Illinois.

De wetenschappers deden onderzoek naar een mogelijk verband tussen het doorbrengen van de tijd in de natuur en het verbeteren van de concentratie bij kinderen met ADHD.

Ze ontdekten dat kinderen met ADHD zich na een wandeling van 20 minuten door een park beter kunnen concentreren dan na een wandeling door een stad of woonwijk.

Alle kinderen maakten in verschillende volgorden wandelingen in de drie verschillende gebieden. Na het maken van iedere wandeling maakten ze een test. De kinderen bleken de beste prestaties te verrichten na een wandeling in het park.

Waarom een wandeling in het park het beste effect heeft, is niet duidelijk. Daarvoor is nader onderzoek nodig.

Eigen mening: Ik denk dat die wandeling in het park niet enkel helpt voor kinderen met ADHD. Als ik mij niet goed meer kan concentreren, wandel of jog ik even door het bos en dan gaat het ook een stuk beter...Maar kinderen met ADHD hebben meestal een concentratietekort, misschien ligt daar het verschil. Dit is voor de ADHD'ers dan wel een stap in de goede richting. Maar de kinderen kunnen moeilijk elke keer een wandeling maken als ze zich niet goed meer kunnen concentreren...

Bron: Knack 17/10/2008
Met citaat antwoorden