Enkele post bekijken
Oud 11th October 2008, 17:25
DieterVerheyen DieterVerheyen is offline
So a Toridé

oversteken terwijl het licht eigenlijk nog op rood staat. Wie doet het eens niet. Ik doe het (tot ergernis van andere mensen hier) ook regelmatig in Antwerpen, omdat daar de intervallen van de lichten, naar mijn mening vrij slecht afgesteld zijn. Als je een baan hebt met 2 rijvakken in elke richting gescheiden van een middenberm, gebeurt het regelmatig dat 1 van de lichten geplaats aan 1 kant van de rijbaan sneller op groen en rood springt dan het ander, met als gevolg dat altijd de mensen van de andere kant op de middenberm moeten blijven wachten op het volgende 'startschot'.
Een betere afstelling van verkeerslichten dringt zich op, want nu stellen gewesten, gemeentes, dorpen en steden naar eigen goeddunken de lichten af. Misschien is enige eenduidigheid hier zeker niet uit den boze.

Toch moet ik bekennen dat lichten steeds meer en meer door mensen genegeerd worden, en dat niet alleen door voetgangers. Onlangs zag ik een tafereel dat wel helemaal klok slaat...
Ik stond aan een rood licht en er kwam een wagen naast me staan met een vrouw en haar dochter in. Zoals iedereen aan het rode licht wel eens doet, keek ik naar de andere wagen en knikte vriendelijk goeiedag, waarop de vrouw vol gas gaf en door het rood vlamde. Ik stond versteld van dit tafereel... En je zult dan maar eens een voetganger zijn, die wel oversteekt als het licht op groen staat. Het is dan ook best begrijpelijk dat vele mensen zich onveilig voelen als ze ergens oversteken terwijl het licht voor anderen op rood staat, met als gevolg dat ze op plaatsen oversteken, waar er geen zebrapad aangebracht is, of zoals hierboven beschreven wanneer het rood is en er zogezegd geen wagens in de buurt zijn!

Kijk daarom bij het oversteken van een kruising altijd goed of de kruising inderdaad vrij is. Het kan zijn dat iemand ‘nog net even een stoplichtje pakt’.
Met citaat antwoorden