Citaat:
Orgineel gepost door Inne.Vets
Ergens is het ook normaal dat er zoveel proeven op dieren worden gedaan. Als er antibiotica wordt uitgevonden kan men dit moeilijk op een mens uitvoeren. En deze antibiotica moet op een minimum aantal dieren worden uitgevoerd en een bepaald aantal keren. Ook dit met bepaalde doseringen per groep dieren. En ik geloof dat er al een groep of 4/5 dieren nodig is. Dit kan al een geval zijn waarom er zoveel proefdieren worden gebruikt.
Ook is het zo dat men nu op meer ziektes uitkomt en er meer verschillende soorten aan het ligt komen. Hiervoor proberen ze een aangepaste medicatie te vinden. Of men probeert efficiëntere medicatie voor een bepaalde ziekte te vinden.
En sommige bacteriën zijn resistent tegen een bepaalde werkzame stof die in de antibiotica zit dus moet hier ook een nieuwe antibiotica voor worden gevonden.
|
Hierbij sluit ik mij aan.
Het is idd zo dat ziektekiemen resistent worden tegen antibiotica, dus het is echt wel nodig dat er nieuwe antibioticum ontwikkeld worden. Verder heb ik een tijd van mijn stage doorgebracht op uncologie of kankeronderzoek.
Zeer intressant om te volgen, en ook het onderzoek naar kanker is in de dag van vandaag haast onnmisbaar. Dan heb ik nog bij Cardio (hart) en Gastro (maag en spijsvertering) stage gelopen en ook hierbij heb ik veel geleerd en ingezien dat het echt wel nodig is. Ik heb minder fijne beelden gezien maar al bij al moet ik zeggen dat de dieren van een belgisch proefdierbedrijf het zeker niet slecht hebben en vaak beter gehuisvest worden dan doorsnee huisdieren.
Ik ben verschillende proefdierbedrijven gaan bezoeken, van janssen pharmaceutica tot het AMC in Amsterdam en de reglementering is echt wel streng. Anderzijds vindt ik de concurrentie drang onder de proefdierbedrijven een triestige zaak. Er wordt in mindere mate met elkaar gecommuniceerd omdat elk bedrijf "het wondermiddel" wil presenteren. Waardoor er soms (helaas) teveel proefdieren gebruikt worden. Proefdieren mogen slechts 1x gebruikt worden in een proef waarbij ze echt lijden bv: pijnproeven, die zijn zeker niet leuk om naar te kijken.
Anderzijds om even af te wijken van het topic.
6 oktober het nieuws: primaten gebruikt als kelner
Dat is in mijn ogen een vorm van mishandeling