Ik zal dan maar spreken uit de ervaring ..
In België worden veel dierproeven uitgevoerd, dierproeven op primaten worden uitermate beperkt en de ethische commissie is zeer streng op dierproeven waarbij gebruik wordt gemaakt van primaten. Ik geloof dat er enkel in Leuven nog primaten aanwezig zijn.
Dierproeven brengt het nodige leed met zich mee maar anderzijds helpt het ons met de ontwikkeling. Het leed van de dierproeven wordt in theorie zo veel mogelijk beperkt maar of dit in de praktijk gebeurt .. ?
Al denk ik niet dat we mogen klagen want er wordt regelmatig gecontroleerd door AAALAC.
Momenteel wordt er erg veel geld en tijd gestopt in de kooiverrijking van de dieren, ook worden de dieren "indien mogelijk" in groep gehuisvest.
Anderzijds wordt het leven van een proefdier sterk beïnvloed door dierenrechtenorganisaties. Vroeger konden de Beagles buiten op de hondenspeelplaats spelen, nu zitten de dieren 24u/24 binnen ter bescherming tegen dierenrechten organisaties.
Mijn moeder was kankerpatient, mocht er nooit getest zijn op proefdieren dan was zij een vogel voor de kat.
Ik kan verder niet te ver uitwijden over dit onderwerp ik heb mijn stage gedaan bij Janssen Pharmaceutica, hierdoor heb ik een papier van geheimhouding moeten ondertekenen
Edit: Ivan, dat Financieële heb je van mij