7th October 2008, 13:39
|
jan
|
|
|
|
Wat met "promotie" hiervan in de media?
Dit is inderdaad weer een mooi voorval dat een leerkracht in wording kan afschrikken. Dat merk je hier ook aan de reacties.
Gisteren avond onder andere stelde ik mij nog serieuze vragen rond dit thema toen op tv voor de zoveelste keer(welliswaar in een feuilleton) geweld op het scherm te zien was. Tijdens het programma zone stad ging het daar over een jongen die ooit gepest was tijdens een doop op de universiteit en een paar jaar later wreekt hij zich door verschillende leden van de studentenclub te vermoorden op dezelfde dag. Op het einde wil hij dan als laatste een meisje ombrengen die aan het doceren is op de universiteit. De politie is op moment al volop naar hem(reeds seriemoordenaar) op zoek.
Nu bedacht ik mij toen ik aan het kijken was toch sterk wat het effect van dit soort beelden wel niet kan zijn op "gestoorde mensen"? Dit soort beelden kan volgens mij echt mensen inspireren tot verkeerde gedachten. Ook bijvoorbeeld in het nieuws brengt men telkens de beelden van de meest bloedige schietpartijen in beeld. Vorig jaar bijvoorbeeld herinner ik mij nog de beelden van de schutter in de VS die op voorhand op youtube gepost had wat zijn plannen waren. Dit laten ze dan allemaal zien in het nieuws... Ik stel mij hierbij toch vragen. Is dat allemaal nodig?Sensatie en realiteit is één ding, maar de gevolgen kunnen volgens mij wel eens heel anders zijn. Ook op het einde pleegt de seriemoordenaar dan zelfmoord... In een land als België waar zelfmoordcijfers extreem hoog zijn vind lijkt me dat niet zo'n schitterend plan...
Ik vraag me af of ik de enige ben die dat denkt?
|