Enkele post bekijken
  #5  
Oud 5th October 2008, 15:34
Sofie Huybreckx Sofie Huybreckx is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2006
Locatie: Westerlo
Posts: 66
Als (hopelijk) toekomstig leerkracht economie kan ik bijna niet anders dan dit een goed voorstel te noemen. Toch vrees ik dat ik enkele bedenkingen heb. Natuurlijk is het goed dat leerlingen een basispakket economie krijgen, maar de minister wil dit toevoegen aan de VOET en geen apart vak economie geven. Dan vraag ik mij af wat er aan bod zal komen en tijdens welke vakken. Volgens mij is dit echt niet genoeg. Het zou volgens mij dus beter zijn om in ALLE richtingen het vak economie te geven. In dat geval krijgen de leerlingen de nodige basiskennis mee. Elke leerling zou de essentiële elementen van de economie moeten kennen, zoals: hoe werkt een spaarrekening, hoe vul ik een overschrijving in, hoe wordt de marktprijs bepaald, ... . Toen ik naar het nieuws keek en zag dat maar weinig mensen wisten wat de BEL 20 was, was ik toch een beetje verrast. Maar eigenlijk is het logisch dat er veel mensen zijn die dit niet weten. Er zijn veel mensen die nooit economie gehad hebben, en wel gehoord hebben van de BEL 20, maar helemaal niet weten wat het is.

Economie kan je ook aanbieden tijdens andere vakken, maar dan zullen er toch andere dingen uit de eindtermen geschrapt moeten worden. Als dit niet gebeurt vrees ik dat het leerplan te vol zal worden en dat het moeilijk zal zijn om alles wat aan bod moet komen ook effectief aan bod te laten komen.

Ik ben dus zeer benieuwd naar de concrete uitwerking van het plan van de minister. Het is alvast een stap in de goede richting. Het vak economie aan iedereen geven is trouwens een grote stap, want welk vak moet er dan plaats maken voor economie? Ik vrees dat dit het grootste probleem is en dat dit probleem niet snel zal opgelost worden.
Met citaat antwoorden