4th October 2008, 16:39
|
Registered User
|
|
|
|
Het dialect mag zeker en vast niet verloren gaan. Het is een soort van cultureel erfgoed dat in elke streek anders en uniek is.
Echt dialect zoals onze grootouders vroeger spraken, gebruiken wij niet meer. Daarom moet het dialect misschien zelfs terug opgekrikt worden.
Men kan eventueel ook inspanningen doen om de dialecten niet te doen vergeten, bijvoorbeeld door middel van een dialect-woordenboek.
Terzelfdertijd is het, naar mijn mening, zeer belangrijk dat iedereen in Vlaanderen (en Nederland) het Algemeen Nederlands goed beheerst.
Als ik bijvoorbeeld een conversatie moet voeren met een West-Vlaming of een Limburger, en hij spreekt gewoon in zijn dialect, zal ik hem waarschijnlijk niet goed verstaan.
Ik probeer er altijd op te letten dat ik in een conversatie met iemand die niet uit mijn streek komt, Algemeen Nederlands spreek. Ik krijg daarom ook soms te horen dat men niet kan ontdekken uit welke streek ik kom, omdat ik mijn best doe om mijn dialect wat te verbergen en mij verstaanbaar te maken.
Ik vind dus dat dialect zeker niet verloren mag gaan, en tussen streekgenoten zeker mag gesproken worden. Maar als men met iemand uit een andere streek praat, vind ik het ook belangrijk dat men in staat is om een degelijk gesprek in beschaafd Nederlands te voeren.
|