'
Hulp ouders
Van de ondervraagden vindt 44 procent dat ouders kunnen helpen bij de verbetering van hun leefgedrag. Aan de andere kant hanteert een derde van de ouders geen regels wat betreft de alcoholconsumptie.'
Dit vind ik persoonlijk wel een grappige vaststelling.
1) Jongeren die beweren dat hun ouders kunnen helpen met hun leefgedrag en hierbij een deel van eigen verantwoordelijkheid op de schouders van de ouders (
) leggen.
2) En hiertegenover een derde van de ouders die niet ieder weekend zegt: "Jan, je mag vandaag maar 2 pintjes drinken"
Komaan, dat kunnen ze toch niet menen. Wij (ik en mijn zus) hebben nooit opgelegde regels gekregen van mijn ouders i.v.m. alcohol en wij drinken beide zelden. Verschillende vrienden van mij mogen niet dronken naar huis komen, maar als ik zie wat zij op een avond achterover slaan van drank?!
En hoeveel leuker is het voor een jongere om net dat drankje meer (of een paar meer) te drinken dan dat je eigenlijk mag van je ouders.
Ouders kunnen veel doen met de juiste opvoeding. Maar zelfs als ze dit "perfect" doen kan dochter- of zoonlief nog steeds evenveel zin hebben om op een avond eens goed dronken te worden. Het is dan volgens mij niet echt een goed idee om als ouder te zeggen:
Dat mag niet!
Want bij zo'n opmerkingen komt zo wat elk beetje puberaal gedrag terug naar boven om daarna kei hard tegen die opmerking in te gaan, zowel met woorden als daden.
Ouders zouden hun kinderen beter wat meer informeren over deze zaken en hen daarna wat meer verantwoordelijkheid geven. Als ze het dan nog niet willen geloven, een betere leermeester dan een goede kater is er niet!