Bedrijfswagens zijn 'probleem'
MECHELEN - Tien leden van de Mobiliteitsraad, waaronder Unizo en de vakbonden, bepleiten een alternatief.
Het vakblad De Verkeersspecialist heeft voor zijn 150ste jubileumnummer de leden van de Mobiliteitsraad (Mora) bevraagd over de gewenste en verwachte evoluties in het verkeer. Tien van de 24 leden noemen bedrijfswagens 'een probleem' voor een duurzaam mobiliteitsbeleid.
De Mora is het adviesorgaan van de Vlaamse regering. Er zitten afgevaardigden in van werkgevers, vakbonden en organisaties uit het middenveld.
De tien plaatsen vraagtekens bij het fiscaal gunstige regime dat bedrijfswagens krijgen en dat ten nadele gaat van andere, meer duurzame vervoersmiddelen. Het gaat om de drie vakbonden (ABVV, ACV en ACLVB), ondernemersorganisatie Unizo, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), de Vereniging van de Vlaamse Provincies (VVP), de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB), de Bond Beter Leefmilieu, Natuurpunt en de mobiliteits- en milieukoepel Komimo.
Als alternatief pleiten de meeste van deze organisaties voor een mobiliteitsbudget of -pakket. Dat is een bedrag dat een werknemer vrij kan besteden aan uiteenlopende vormen van vervoer.
De ondernemersorganisatie Unizo zegt dat een mobiliteitsbudget beter zou zijn dan de bedrijfswagen. 'Met zo'n mobiliteitsbudget kan de werknemer kiezen voor een minder dure wagen en er minder kilometers mee rijden. In ruil krijgt hij een budget dat voor alternatieve vormen van transport aangewend kan worden (openbaar vervoer, carsharing, taxi, huurwagens) en dat voor het hele gezin. De meerwaarde die anders aan de bedrijfswagen zou gespendeerd worden, is fiscaal vrijgesteld.'
Ook de liberale vakbond ACLVB pleit voor een mobiliteitspakket. Maar deze bond stipt wel aan dat voor veel verplaatsingen de (bedrijfs)wagen zal blijven domineren. 'Alle burgers zijn gesteld op hun vrijheid. En een auto geeft die vrijheid, ook al is men zich bewust van de nadelen.'
Het ABVV vindt dat het moeizame en tijdrovende woon-werkverkeer de gezinnen onder druk zet. 'Wij vragen aandacht voor telewerk, derdebetalerssystemen voor het openbaar vervoer en een betere ruimtelijke ordening.'
Het ACV denkt in dezelfde richting en zegt te hopen dat er via sociaal overleg stimulansen gegeven worden om de kwaliteit, de duurzaamheid en de betaalbaarheid van het woon-werkverkeer te verbeteren.
www.serv.be/mora
DS, 02-10-2008 (ty)