Goed dat Véronique dit op het forum gooit, want ze heeft natuurlijk overschot van gelijk. (Los van het feit dat ik natuurlijk ook economie studeer.)
Het is toch niet normaal dat iemand de arbeidsmarkt opkomt die enkel maar van vakbonden gehoord heeft dankzij het nieuws? Het is toch niet normaal dat iemand geld belegt zonder van een neutraal iemand te horen welke beleggingen risicovol zijn en welke niet? Het is toch niet normaal dat iemand vakantiewerk gaat doen zonder te weten wat zijn rechten zijn? Het is toch...
Natuurlijk dat de helft van de mensen last heeft met het invullen van hun belastingsbrief. Natuurlijk dat veel mensen zich laten producten laten aanpraten door bankmensen. Natuurlijk dat mensen panikeren bij het minste slechte nieuws. Natuurlijk dat mensen zich afvragen 'moeten wij nu weeral gaan stemmen?' Natuurlijk dat mensen vanuit hun eigen verhaal snel staken...
Alleen meneer Vandenbroucke: Waarom vakoverschijdende eindtermen??? Steek het weeral maar in één of ander project... Waarom geen vak voor iedereen à la Maatschappelijke Vorming. Klinkt belerend maar kan zo rijk zijn aan absoluut noodzakelijke inhouden. En niet alleen economie, maar zeker ook politiek hoort hierin te zitten. (Zie discussie stemrecht 16-jarigen) Ik denk ook aan solidariteit, aan ongelijkheid in België, aan actualiteit...
Dat vak zou ik geweldig vinden om te geven, denk ik.
ps.: Ik weet dat elders een gelijkaardig artikel werd gepost uit het BVL, maar ik post dit bij de eerste die het onderwerp aansneed.
-----------------------------------------------------------------
'School moet leerling economische basis bijbrengen'
Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (SP.A) wil scholen verplichten om aan alle leerlingen in het secundair onderwijs de socio-economische basisinzichten mee te geven.
De minister wil daarvoor de vakoverschrijdende eindtermen bijsturen. Dat heeft Vandenbroucke donderdag gezegd in het Radio 1-programma Peeters & Pichal.
In de marge van de bankcrisis is links en rechts de kritiek te horen dat er op de schoolbanken te weinig aandacht is voor economie. Minister Vandenbroucke lijkt oren te hebben naar die kritiek.
In het radioprogramma Peeters & Pichal verklaarde de SP.A-minister: 'Ik wens dat in heel het onderwwijs, in alle richtingen, alle leerlingen geconfronteerd worden met het sociaal-economische leven. Om dat te bereiken zal ik de eindtermen laten herzien'.
Via een aanpassing van de de vakoverschrijdende eindtermen wil Vandenbroucke de scholen verplichten hun leerlingen inzicht te verschaffen in de socio-economische basisfenomenen.
'Vandaag zijn er leerlingen die helemaal niks te horen krijgen over economie. Dat is niet vol te houden', zegt Vandenbroucke.
Vandenbroucke wil de aanpassing nog voor het zomerreces van 2009 laten goedkeuren door het Vlaams parlement. Om de scholen de tijd te geven zich voor te bereiden, mikt de SP.A-minister niet op een invoering in het schooljaar 2009-2010 maar eerder in het schooljaar 2010-2011. svh
Bron:
www.standaard.be , donderdag 2 oktober 2008.