1st October 2008, 00:47
|
Registered User
|
|
|
|
CD&V NV-A was een mooi huwelijk. CD&V is een grote partij met een trouwe aanhang en een alles behalve extreem imago. NV-A heeft dan misschien een rechters imago maar deze partij had tenminste 'de ballen' om op de komen voor de vlaamse kiezer. Zij hadden het lef om te zeggen: "Stop! En nu eerst doen wat wettelijk bepaald is of we gaan niet verder." CD&V heeft dan die ballen niet maar ze zijn wel een politiek zwaargewicht dat een land als België lam kan leggen. Maar volgens CD&V is het belangrijk de verantwoordelijk op te nemen. Wel, je kan het ook omdraaien. Vlaanderen kiest voor een splitsing van BHV, een staatshervorming (waar zelf niet over gediscussieerd hoeft te worden, dit moet gewoon gebeuren en dat ligt vast bij wet!), ... En Wallonië legt België lam door hier niet in mee te gaan... Het is maar een kwestie van hoe je een probleem bekijkt.
Eigenlijk is het zelf geen kwestie van het land lam leggen. Het heeft gewoon absoluut geen zin om in een verhaal mee te gaan waar je helemaal niet met akkoord kan gaan. Is het dan omdat die partij zo groot is, dat ze maar moet meedoen omdat we anders in een politieke patstelling geraken? Nee, het heeft geen enkele zin om mee te gaan in een verhaal waar je niet kan achterstaan. En dit geldt zowel voor de Vlamingen als de Walen.
Ik denk dat als een land zo verdeeld is als België, het weinig zin heeft als geheel verder te gaan. Het is als een huwelijk waar je het al lang niet meer met elkaar kan vinden maar toch doorgaat. Omdat.... Euh, waarom eigenlijk? Omdat men het lef niet heeft?
Men moet gewoon tijdig conclusies trekken en durven zeggen: "Hier kan ik niet achterstaan. Wat mij betreft eindigt het hier". En als dan een meerderheid van het land vindt dat België moet blijven bestaan moeten zij de handen in elkaar slaan en gaan regeren. Als ze geen meerderheid bekomen zal men moeten toegeven in zake staatshervorming, BHV, ... en zo CD&V mee in de regering te krijgen. Dat is nu eenmaal de democratie.
Als CD&V de eenheid van het land prefereert boven de beloften aan de kiezers is dat hun keuze. Maar met de volgende verkiezingen zal het politieke zwaargewicht een serieus dieet hebben ondergaan. Het succes van CD&V NV-A was namelijk te danken aan het vlaamse karakter.
Oké, ik weet het. CD&V gaat nog altijd voor die staatshervorming. Maar als je dit serieus meent onderga je niet al die Waalse vertragingsmanoeuvres!
|