Enkele post bekijken
Oud 30th September 2008, 14:00
Smits.Diede Smits.Diede is offline
Diede Smits

Vier essentiële vragen

Waarom is een buikje bij de man zo gevaarlijk?
Greet Vansant (departement maatschappelijke gezondheidszorg KU Leuven): 'Omdat het niet om oppervlaktevet gaat, maar om vet dat zich diep in de buik nestelt, rond de organen. En dat heeft gevaarlijke gevolgen voor diabetes, bloeddruk, hart- en vaatziekten. Het is geen onderhuidse isolatielaag. Wanneer een buikomtrek groter is dan 80centimeter loopt een man een verhoogd risico op gezondheidsproblemen.'

Waarom gaat het bij de man juist dáár zitten?
'Omdat de man en de vrouw nu eenmaal anders gebouwd zijn. De man heeft eerder een appelvorm en de vrouw een peervorm, met dus een breder bekken. De man is genetisch voorbestemd: het vet zet zich bij hem op de buik.'

Hoe krijg ik mijn buikje weg?
'Alleen een combinatie van de juiste voeding en sporten helpt. Met fitness alleen lukt het niet, al helpt dat natuurlijk wel bij de versterking van de buikspieren. Het voordeel voor mannen is wel dat de buik de eerste plaats is waar ze zullen afvallen. Wie sport en op zijn voeding let, zal snel het verschil zien.'

Maar hoorde ik niet onlangs dat mannen met een buikje langer leven?
'Nee. Dat ging om mensen met een licht overgewicht. Dat is een verschil. Om iemands overgewicht in te schatten, berekent men de Body Mass Index (BMI), waarbij men rekening houdt met lengte en gewicht. Maar de BMI houdt geen rekening met de verdeling van vet in het lichaam.' (hmp)

Bron: http://www.nieuwsblad.be/Article/De...icleID=NJ213L7K
Met citaat antwoorden