29th September 2008, 23:20
|
|
Registered User
|
|
|
|
Dialect vs Algemeen Nederlands
Citaat:
Orgineel gepost door Barst
Of wij, Vlamingen, ons dan moeten schamen? Dat we ons nog eens niet verstaanbaar kunnen uitdrukken? 'Absoluut niet', zegt Ina Galle, docente Regionaal Taalgebruik.
|
Ik vind wel dat wij ons verstaanbaar moeten kunnen uitdrukken. Iedereen die hier in Vlaanderen een dialect spreekt, zou ook Algemeen Nederlands moeten kunnen. Daarom hoeft dit niet perfect te zijn, maar je moet toch verstaanbaar zijn voor de mensen waar je mee omgaat. Ik vind het prachtig dat mensen die hier komen wonen hun best doen om goed Nederlands te leren spreken. Wij mogen dan ook best wel de moeite doen om met hen Algemeen Nederlands te gebruiken.
Ik ben er zeker en vast mee akkoord dat dat typische streekdialect een taal precies zo mooi maakt. Het dialect mag in elke streek blijven bestaan. Voor zij die dialect spreken, is het een deel van zichzelf. Soms kan je door het gebruik van dialect jezelf beter uitdrukken. Het geeft ook een zekere achtergrond van jezelf mee; waar je ongeveer vandaan komt,... Dat je dialect kunt spreken en tegelijkertijd ook Algemeen Nederlands, zie ik als een beetje tweetaligheid.
Dialect mag dus zeker en vast blijven bestaan, maar je zou toch ook Algemeen Nederlands in zekere mate moeten kunnen spreken. Je moet jezelf kunnen verstaanbaar maken voor zij die jouw dialect niet begrijpen. We zouden het zelf toch ook niet leuk vinden, moesten we Frans leren en dan in een streek de omgeving niet kunnen verstaan omdat zij hun dialect spreken en niet de moeite doen (of gewoon niet kunnen) om tegen jou de standaardtaal te gebruiken.
|