28th September 2008, 18:06
|
|
Registered User
|
|
|
|
Ik wil zeggen dat 1 autovrije zondag per jaar geen groot verschil gaat maken. Maar dergelijke initiatieven moeten toch sterker gesteund worden
Autovrije zondag mag dan wel een erg leuk initiatief zijn, maar of deze dag zelf milieuvriendelijker is dan andere dagen, betwijfel ik. Neem nu bijvoorbeeld de autovrije zondag in Brussel.
Auto's e.d. komen de stad niet meer in, dus iedereen moet met fiets, te voet of in een ingezette bus naar de stad. Om deze dag goed in het licht te zetten worden er grote activiteiten georganiseerd. Resultaat: IEDEREEN MET DE AUTO NAAR BRUSSEL!!! (Terwijl we anders waarschijnlijk naar de plaatselijke meubelwinkel waren gereden en dus veel ''milieuvriendelijker'' geweest waren)
En eenmaal in brussel, hypocriet als we zijn, wandelen we met een sterk gevoel van zelftevredenheid naar de stad, want we zijn toch zó milieuvriendelijk bezig?!
5km (naar de plaatselijke meubelwinkel), t.o.v. 100km (naar Brussel) om daarna 2km naar de stad te wandelen, gaat onze trip naar Brussel er niet milieuvriendelijker op maken.
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Er moeten inderdaad sterkere maatregelen, initiatieven tegen milieuvervuiling komen. Door deze initiatieven worden we wel met het probleem in contact gebracht, waardoor we ons meer bewust worden van de problemen. Ik denk dat 'het bewust worden' in dit geval al sterk voor veranderingen kan zorgen. Als we beseffen dat wat wij doen uit luiheid zo'n sterke gevolgen kan hebben, dan is er toch een zeker stemmetje in je hoofd dat je vraagt waar je in godsnaam mee bezig bent.
|