Enkele post bekijken
  #6  
Oud 26th September 2008, 19:37
Jeroen Sueten Jeroen Sueten is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2008
Locatie: Lier
Posts: 67
In de eerste plaats is er geen verstrenging van de wet nodig maar een verandering van mentaliteit bij de chauffeurs. Het probleem is dat mensen een groot deel van hun leven doorbrengen achter het stuur. Als men rijdt, denkt men daar niet meer bij na. Het is een routineklus. Mensen gaan door die routine de gevaren onderschatten. Ook worden veel borden mbt de maximum toegelaten snelheid veel te letterlijk opgevat. Hoe dikwijls ik al hoorde "alé, dat je op deze baan 90km/h mag rijden begrijp ik niet ze... zo'n gevaarlijke bocht". Als mensen een bord van 90km/h zien zullen ze ook zo snel rijden. Het gevolg hier van is dat de maximumsnelheden tot een belachelijk lage snelheid worden beperkt. En dit werkt logischerwijze frustratie op bij de ervaren chauffeurs. Mij stoort het feit alleen al dat het nodig is om tegen weggebruikers te zeggen dat je bij slecht weer geen 120km/h kan rijden op de autosnelweg. Als men dit dan ook nog wettelijk moet beperken dan zitten we met een groot mentaliteitsprobleem. Ik denk dat de wetgeving verstrengen niet de oplossing zal zijn. Hoewel het door strenge controles wel efficiënt kan werken, zal het toch veel frustraties te weeg brengen. Misschien ligt de oplossing wel in een meer uitgebreide en verplichte rijschoolopleiding. De kostprijs zal dan wel hoog oplopen maar het gaat over mensenlevens... en daar kan je niet op besparen mijn inziens. Ook lijken me controles op rijgedrag (mbv een camera-wagen à la wegmisbruikers ) efficiënter dan de flitscontroles van vandaag.....
Met citaat antwoorden