25th September 2008, 01:09
|
So a Toridé
|
|
|
|
Als ik het nieuws volg en de kranten erop nasla, is mijn verbijstering altijd groot, als blijkt dat een paar pubers op school gevochten hadden en dat hun gevecht met een moderne gsm gefilmd was en op het internet geplaatst. Een kwaliteitskranten publiceren foto’s van die gevechten. Ik begrijp die heisa niet. Er is immers niets nieuws onder de zon. Jongeren hebben altijd op school gevochten en werden daar op gepaste manieren gesanctioneerd. Vroeger werden zulke gevechten niet gefilmd en op het internet geplaatst, omdat de gsm en het internet nog niet 'uitgevonden' waren.
zoals Diede aanhaalde varieerden vroeger -en misschien ook nu nog- de straffen voor vechten op school tussen een vermaning en een paar uur strafstudie. Wanneer vandaag een schoolgevecht op het internet geplaatst wordt, is de meest passende straf wegzending van de school. Dat is ook begrijpelijk, want er is een zware bijkomende misdaad, namelijk heiligschennis. Het heilige internet wordt ontwijd door het te gebruiken om te tonen dat jongeren al eens vechten en zulke heiligschennende daden moeten naar mijn zeggen zwaar gestraft worden.
Ik herinner mij nog hoe bij de opkomst van de televisie gewaarschuwd werd voor de gevaren van dat nieuwe medium voor kinderen. Er werden immers beelden getoond, die niet geschikt waren voor kinderen. Dus moesten de ouders goed in het oog houden naar welke programma’s hun kinderen keken.
Op het internet kunnen kinderen ook veel zien, wat niet geschikt is voor hen, maar toch vindt men het heel normaal dat ze voor een computer gezet worden en naar hartelust mogen surfen, zonder dat iemand zich erom bekommert wat ze zoal allemaal bekijken. Een tijd geleden was er algemene verontwaardiging na de moord op twee kinderen, toen bleek dat de ouders die kinderen in de late avond op straat hadden laten spelen zonder enig toezicht. Er is geen verontwaardiging, wanneer ouders hun kinderen ongestoord laten surfen op het internet en wanneer ze hun kinderen met een webcam laten spelen zonder hen te erop te wijzen dat ze er zelf mee gefilmd worden.
|