1)
Bron : http://www.maguza.be/artikel_detail.asp?IdArtikel=156
Volgens sommigen is red bull schadelijk voor de gezondheid. Professor Philippe Jorens, intensieve zorgen-arts, zegt daarover het volgende:
* Samenstelling Red Bull : Suiker, cafeïne, een aantal vitamines, voorloper van vitamine C en een hoge dosis taurine. Cafeïne is de stof waar het allemaal om draait. De hoeveelheid in een blikje = 2 tassen sterke koffie. Het cafeïnegehalte dat in België is toegelaten, bedraagt 360 milligram per liter. Red Bull blijft daar met 320 milligram per liter net onder.
* Effect: Na een bepaalde hoeveelheid verhoogt de concentratie en versnelt de hartslag.
Ook bij koffie mag je niet overdrijven, af en toe een tas kan geen kwaad. Zo geldt dat ook bij red bull. Maar 4 red bulls na elkaar( = 8 tassen koffie). Dat kan niet gezond zijn!
Combinatie met alcohol of drugs kan hartritmestoornissen veroorzaken.
2)
Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Red_Bull_(drank)
Gezondheidsrisico's :
* In 2000 overleed een gezonde 18-jarige basketbalspeler uit Limerick (Ierland) nadat hij 4 blikjes dronk na een gaelic football-wedstrijd. Uit een onderzoek naar de doodsoorzaak bleek dat hij was overleden aan Sudden Arrhythmia Death Syndrome, de link met Red Bull werd niet bewezen.
* In 2001 werd het drankje door de Zweedse overheid onderzocht nadat het gelinkt werd aan het overlijden van drie consumenten. Ook de stof glucuronolactone, een voorloper van taurine, is onderwerp geweest van verschillende gezondheidsonderzoeken.
* De verkoop van Red Bull als een normale limonade is in Denemarken, Noorwegen verboden. Door de link met taurine wordt het drankje door de lokale overheden gezien als geneesmiddel, en er wordt aan consumenten gevraagd medisch advies in te winnen voor het drankje te drinken.
Neveneffecten :
Afwezig zijn, trillende handen, zware ogen, slijmerige keel en buikpijn. Personen kunnen ook angst, stress en hyperactiviteit vertonen na gebruik van hoge doseringen Red Bull.
Mening : Als ik dit hier allemaal lees, denk ik bij mezelf "Ik drink nooit red bull!" Ik snap niet dat sommigen deze opkikker nodig hebben? Ik vind het een interessant artikel omdat ik me helemaal niet bewust was van al de risico's die eraan verbonden zijn. Ik raad hierbij red bull af aan iedereen !