22nd August 2008, 15:23
|
|
Prime Integrator
|
|
|
|
Citaat:
De populariteit komt omdat veel jongeren denken dat ze zo naar een kantoorbaan kunnen opklimmen, en eventueel manager worden.
|
Ik heb ook handel gedaan, maar om een heel andere reden. Toen ik in het 2de jaar een B-attest kreeg in het ASO, moest ik een technische richting kiezen, maar omdat ik toen nog niet goed wist wat ik wilde, raadde de directie van de school waar ik ging informeren me handel aan omdat het een brede basis zou leggen. Ik denk dat ook dat zeker een reden is voor de populariteit van handel, omdat het inderdaad wel een brede basis legt. Na deze richting kan je normaal gezien onmiddellijk aan de slag, maar als je dat niet zou willen heb je al die jaren toch een mooie combinatie van talen, wiskunde/wetenschappen en economisch vakken (zoals boekhouden, economie en recht) gehad.
Als ik het allemaal over kon doen met de kennis die ik nu heb, zou ik een andere richting kiezen, maar ik had slechter kunnen kiezen.
Maar die laatste alinea haalt wel een typerende trend aan. Er is veel meer nood aan technisch geschoolde arbeiders dan aan bedienden en hooggeschoolden, maar toch staan ouders er meestal op dat hun kind in Latijnse begint. Met alle gevolgen van dien natuurlijk als het kind dat niet blijkt aan te kunnen.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|