Enkele post bekijken
  #2  
Oud 20th August 2008, 00:32
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Vlaanderen mildert negatieve ongevallentrend

Vlaanderen mildert negatieve ongevallentrend


BRUSSEL - Er vielen in 2007 welgeteld twee verkeersdoden minder dan een jaar voordien. Dat is geen resultaat om over te juichen. Zonder Vlaanderen was er zelfs een toename. De beleidsdoelstellingen liggen niet binnen handbereik.



Het was al voorspeld maar de officiële statistieken van 2007 tonen het nu aan: het gaat niet goed met de verkeersveiligheid in ons land.

Het aantal ongevallen en het aantal licht- en zwaargewonden is toegenomen (zie grafiek). Na jaren van spectaculaire dalingen van het aantal verkeersdoden botsen we daar nu op een status-quo. We registreerden twee dodelijke slachtoffers minder dan vorig jaar, 1.067 tegen 1.069. België raakt maar niet onder die psychologische drempel van de duizend.

De tegenvallende cijfers staan in schril contrast tot de scherpe doelstellingen die de federale en de Vlaamse overheid geformuleerd hebben. Voor België: maximaal 750 doden tegen 2010, maximaal 500 tegen 2015. In Vlaanderen is dat 250 tegen 2015.

'Een stagnatie is niet abnormaal', zegt Mieke Schevelenbos van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). 'Ook andere landen die eerst een opvallende verbetering meemaakten, zoals Frankrijk, trappelden daarna even ter plaatse maar gingen er dan weer op vooruit. We moeten alleen wat nieuwe energie aanboren.'

Dat betekent extra maatregelen? 'Nog meer campagne voeren en nog meer handhaving, ja. De drie speerpunten blijven: gordel, rijden onder invloed en snelheid. Alle studies wijzen erop dat het met het rijgedrag van de Belg nog beter kan. De verkeersregels worden nog niet genoeg nageleefd.'

De staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V), hamert op een hogere pakkans (DS 19 augustus). Hij heeft nog wat suggesties in petto, zoals een snelheidsbeperking tot 110 km per uur op snelwegen als het regent. Een speciale werkgroep is een en ander aan het bestuderen. Specifiek zou er op motorrijders, vrachtwagens en weekendongevallen gewerkt worden.

'De Staten-Generaal en de federale commissie voor de verkeersveiligheid hebben het vorig jaar nog in hun aanbevelingen gezegd,' zegt Schevelenbos. 'Als we de gordeldracht konden optrekken van de huidige 80 naar 95 procent dan zou dat 100 mensenlevens redden. Als we de gemiddelde snelheid met 2 km per uur konden drukken dan zou dat 100 tot 150 verkeersdoden minder betekenen.'

Belangengroepen klagen erover dat er eenzijdig op handhaving en bestraffing gefocust wordt. 'Handhaving is niet alleenzaligmakend', geeft Schevelenbos toe. 'Er moet ook nog stevig aan de mentaliteit en het draagvlak voor verkeersmaatregelen gewerkt worden. Maar laten we ook niet te somber zijn. Als je vergelijkt met de jaren zeventig hebben we grote vooruitgang geboekt en dat ondanks een forse toename van het verkeer. De attitude is danig verbeterd. Vroeger was beschonken achter het stuur kruipen aanvaard, nu niet meer. Wat het dragen van de gordel betreft, komen we van een schamele vijftig procent. Het gaat dus vooruit, maar niet snel genoeg.'

In de statistieken van 2007 zorgt Vlaanderen voor de enige lichtpunten. Hoewel het aantal ongevallen en lichtgewonden ook in het Vlaams Gewest stijgt, daalt het aantal zwaargewonden en verkeersdoden er, met respectievelijk 1,4 en 2,4 procent. Leg daar de Waalse resultaten naast: zwaargewonden plus 2,2 procent en verkeersdoden plus 1,2 procent. Ook in Brussel gaan alle cijfers omhoog.


Blog DS, 19-08-2008 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden