Onderwerp: Crèche in woonblok
Enkele post bekijken
Oud 5th August 2008, 14:57
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Question Crèche in woonblok

'Crèche in woonblok kan niet'

BRUSSEL - 36 bewoners van de residentie Eos in Mechelen zijn een rechtszaak begonnen tegen een medebewoonster die in haar appartement een kindercrèche uitbaat. 'Volgens de basisakte van de residentie kan dat niet', zeggen de eigenaars. 'Ik sta recht in mijn schoenen', zegt uitbaatster Kim Aertgeerts.

De kindercrèche Toverland in Mechelen is nog maar een maand open en kijkt nu al tegen een sluiting aan. De 36 bewoners van de luxeresidentie Eos, waar de crèche is gevestigd, zijn naar de rechter gestapt. Ze vrezen lawaaihinder van de kinderen en parkeerproblemen door de ouders die hun kinderen komen afzetten en ophalen. Een oudere bewoner klaagde ook al over 'stinkende luiers'.

'De residentie bestaat uit luxeappartementen. De meeste bewoners zijn tussen 50 en 60 jaar, hebben daarvoor een prijs betaald en vrezen dat het gebouw in waarde zal dalen als ze deze activiteit toelaten', zegt hun advocaat Patrick Mancel. Hij beseft dat zijn cliënten zich met de rechtszaak niet populair maken. 'Maar mijn cliënten hebben niets tegen kinderen', zegt hij. 'Dit is in de eerste plaats een juridische kwestie. Een handelsactiviteit in de residentie Eos kan gewoon niet. Had de bewoonster in kwestie in plaats van een kindercrèche een bejaardenhome geopend, dan zouden de medebewoners dat ook niet hebben aanvaard', aldus Mancel.

Volgens hem en de bewoners-eigenaars van de residentie heeft de uitbaatster van de crèche, Kim Aertgeerts, juridisch geen been om op te staan. 'In de basisakte van de residentie staat dat de appartementen voor privéwoonst zijn bestemd. Er mogen geen handelsactiviteiten in plaatsvinden, behalve vrije beroepen. En een kinderdagverblijf is een handelsactiviteit, geen vrij beroep.'

Aertgeerts maakt zich sterk dat ze recht in haar schoenen staat. 'Volgens mijn advocaten oefen ik geen handelsactiviteit uit omdat ik geen btw-nummer heb. In mijn huurcontract staat dat ik een kinderdagverblijf mag uitbaten, zelfs moet uitbaten. De eigenares heeft dat zo laten opmaken om uit te sluiten dat ik later een andere zaak zou openen die tegen de basisakte zou ingaan.'

Aertgeerts is van de hele zaak van slag. 'Ik heb veel in de crèche geïnvesteerd en heb mij overal geïnformeerd om te weten wat ik moest doen om in orde te zijn, bij de stad Mechelen, bij de brandweer, enzovoort. Dat er tegenwind zou komen van de medebewoners, was wel het laatste dat ik had verwacht.'

De zaak kwam gisteren de eerste keer voor de rechter in kort geding. De klagers beroepen zich op de basisakte van de residentie om de onmiddellijke sluiting van het kinderdagverblijf te eisen, op straffe van een dwangsom.

Het lijkt onwaarschijnlijk dat de kortgedingrechter zich zal uitspreken over de vraag of er al dan niet sprake is van een handelsactiviteit. Dit is een juridisch semantische discussie die ten gronde moet worden gevoerd. Om de onmiddellijke sluiting van de crèche te rechtvaardigen, zal de kortgedingrechter zich wel moeten buigen over de vraag of de crèche overlast veroorzaakt.

Volgens de bewoners van de residentie dus wel: 'Ik heb al verschillende meldingen gekregen van bewoners die klagen over lawaaihinder en parkeerproblemen. Zo zouden de ouders van de kinderen de brandweertoegang versperren', zegt Mancel, de advocaat van de bewoners.

Maar Aertgeerts ontkent dat haar crèche overlast veroorzaakt en dat de buren hinder ondervinden. 'Ik heb alles gedaan om rekening te houden met mijn medebewoners', zegt ze. 'Zo heb ik al mijn buren uitgenodigd om een kijkje te komen nemen en hen gezegd dat ze opmerkingen mochten formuleren. Eén buurvrouw vreesde dat de parketvloer te veel lawaai zou veroorzaken. Daarom mogen de kinderen niet zonder pantoffels op de vloer rondlopen. Ook de ouders mogen niet op het terrein van de residentie parkeren. Dat staat in hun contract.'

Ze zegt ook de handtekening van 11 bewoners te hebben die verklaren dat de kindercrèche geen overlast veroorzaakt en dat ze niet op de sluiting uit zijn. Op 11 augustus doet de kortgedingrechter uitspraak. Op 3 september begint de zaak ten gronde.

DS, 05-08-2008 (Yves Delepeleire)