Enkele post bekijken
  #1  
Oud 29th July 2008, 23:47
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Thumbs down Pillenbranche scoort dikke onvoldoende

Pillenbranche scoort dikke onvoldoende


Kenners vellen een ongekend hard oordeel over geneesmiddelenfabrikanten. Die ontlopen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, doen aan ondoorzichtige prijsvorming en innoveren niet.



De farmaceutische industrie heeft een buitengewoon slecht imago onder mensen die beroepshalve met de branche te maken hebben. Ze vinden dat geneesmiddelfabrikanten veel transparanter moeten worden en zich in het maatschappelijke debat moeten mengen.

Dit staat in een rapport, opgesteld in opdracht van Nefarma, brancheorganisatie van innoverende farmaceutische bedrijven in Nederland. Ook Nefarma zelf krijgt snoeiharde kritiek. De koepel wordt ’loopjongen van de industrie’ genoemd, ’een organisatie die monddood is, geen bewegingsvrijheid heeft’ en die ’onzichtbaar is in het publieke debat’.

Onderzoeksbureau Motivaction hield interviews met onder meer politici, ambtenaren op ministeries, artsen en apothekers over het imago van de industrie, in totaal veertien vraaggesprekken. De kenners van de bedrijfstak oordelen dat het ontbreekt aan één visie, dat pillenfabrikanten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid ontlopen en de bedrijfstak wordt gekenmerkt door ondoorzichtige marketing en prijsvorming, aldus het rapport.

De geïnterviewden vinden dat de bedrijfstak een bedenkelijke invulling geeft aan het begrip ’innovatie’. Het rapport: „Een stapsgewijze verbetering van bestaande middelen wordt in het algemeen niet als een echte innovatie gezien – eerder als een slimme marketingtruc”.

Farmaceutische bedrijven krijgen al jaren het verwijt dat zij er onvoldoende in slagen met echte vernieuwingen te komen. Ze zouden zich vooral toeleggen op het produceren van zogenoemde me too’s’, middelen die andere bedrijven ook al maken en waaraan veel is te verdienen.

Directeur M. Dutrée van Nefarma is niet blij met de uitkomst van het onderzoek. Hij beschouwt het rapport als een nulmeting. „Over drie jaar herhalen we dit onderzoek en dan verwacht ik betere uitkomsten.” Volgens Dutrée mengt de branche zich al in het maatschappelijke debat door een reeks bijeenkomsten te organiseren over actuele onderwerpen. Het Motivaction-rapport gaat naar de 41 lidbedrijven van Nefarma, die gezamenlijk 85 procent van de farmaceutische markt bedienen (totale omzet 5 miljard euro).


Trouw, 26-07-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden