Het feit dat hier blijkbaar met geen woord gerept wordt over migranten, doet mij minstens de wenkbrauwen fronsen... Maar misschien is dat in Antwerpen helemaal niet aan de orde...?
Antwerps katholiek onderwijs bundelt krachten
BRUSSEL - In Antwerpen bundelen de veertig katholieke middelbare scholen hun krachten. Ze hebben gisteren een gemeenschappelijke visie ontwikkeld. En er is een comité samengesteld om hun belangen te verdedigen.
Het Antwerps katholiek onderwijs vindt zich niet terug in de positie van de schepen van Onderwijs, Robert Voorhamme (SP.A) (DS 12 januari ). Die legt voor het stadsbestuur namelijk een ,,regiefunctie'' vast voor het onderwijs - een idee dat minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke trouwens heeft overgenomen.
,,Maar wij verwachten van de stad eerder een machinist-functie'', zegt Dis Van Berckelaer van het Antwerpse bisdom. ,,De stad moet zorgen dat de trein rijdt. Voor de rest zorgen wij zelf wel.''
Onder meer met dat standpunt willen de katholieke scholen het hoofd bieden aan de grootstedelijke problemen van Antwerpen. En omdat ze dat met zijn allen samen willen doen, hebben de directeurs en vertegenwoordigers van de inrichtende machten gisteren zeven ,,speerpunten'' opgesteld. Die vormen de basis voor de standpunten van iedere vertegenwoordiger van het Antwerps katholiek onderwijs, zowel tegenover de stad als in ,,Brussel''.
In die speerpunten wordt onder meer aandacht gevaagd voor een afstemming tussen het lager en middelbaar onderwijs. Ook moet er in de stad voldoende aanbod van technisch onderwijs zijn. De katholieke directeurs willen meer nascholing voor de leerkrachten. Bovendien zullen ze samen bouwen aan hun identiteit - inspiratie vinden ze bij ,,de God van hoop en vertrouwen''.
Het consortium van onderwijsverantwoordelijken dat deze leidraad opstelde, heeft ook een soort raad van bestuur gekozen. Dat noemen ze Sokos (Strategische Ondersteuning Katholiek Onderwijs in de Stad). Het comité legt de bruggen naar de minister, het stadsbestuur en andere onderwijsverantwoordelijken.
20/01/2005 (pl)
©Copyright De Standaard