
21st May 2008, 19:39
|
 |
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
'Nog steeds een taboe'
'Nog steeds een taboe'
BRUSSEL - Alain Destexhe , MR-senator, vindt dat de politiek lessen moet trekken uit de Oeso-cijfers.
Destexhe is nooit te beroerd om een debat op gang te brengen. Enkele jaren geleden zorgde hij voor opschudding door met cijfers in de hand op de rampzalige economische toestand van Wallonië te wijzen. Toenmalig Waals minister-president Elio Di Rupo (PS) zag zich verplicht zijn Marshallplan, een economisch herstelplan voor Wallonië, te lanceren. Nu brengt Destexhe, op basis van objectieve cijfers, een nieuwe discussie op gang.
Waarom lanceert u dit debat?
'Het kwaliteitsverschil tussen het vrij onderwijs en het officiële net is volgens mij nog steeds een taboe. Ik denk dat het tijd is dat politici en alle betrokkenen hierover open en bloot kunnen discussiëren.'
Vreest u niet dat men u partijdigheid zal verwijten?
'Niemand kan mij verdenken van sympathieën voor het katholiek onderwijs. Ik ben zelf een product van het officiële net en mijn kinderen gaan daar ook naar het officiële onderwijs. Maar daar gaat het niet om. Je kan niet ontkennen dat de leerlingen uit het vrij onderwijs een stuk beter scoren.'
Heeft dat niet te maken met de sociaaleconomische achtergrond van de leerlingen?
'Die sociaaleconomische achtergrond is een belangrijk element. Autochtone leerlingen scoren doorgaans beter dan allochtone, kinderen van hoog opgeleide ouders beter dan kinderen van laag opgeleide, ... Maar uit de Pisa-cijfers blijkt dat de verschillen tussen de netten blijven bestaan, ongeacht de sociaaleconomische achtergrond van de leerlingen.'
Welke lessen trekt u uit deze cijfers?
'Het vrij onderwijs is historisch gezien gedecentraliseerd georganiseerd, met een grote autonomie voor elke school. Zeker in Vlaanderen is dat het geval. Het Franstalige vrije net is aan een pak meer regels onderworpen. Dat kan misschien een verklaring zijn waarom het Franstalige vrij onderwijs het minder goed doet dan het Vlaamse. Bij het officiële onderwijs zie je, vooral aan Franstalige kant, dat de regeldrift nog een stuk groter is. In tegenstelling tot in Vlaanderen zijn het niet de scholen die kiezen wie ze aanwerven. Op het kabinet van de Franstalige minister van Onderwijs is er een cel benoemingen. Daar houden twaalf mensen zich bezig met de vraag welke leraar in welke school moet worden benoemd. Dat is toch echt niet meer van deze tijd.'
DS, 21-05-2008 (ste)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|