
21st May 2008, 02:20
|
 |
Administrator
|
|
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
|
|
Leraar geeft slechter les
Leraar geeft slechter les
Op een groeiend aantal middelbare scholen wordt niet meer goed les gegeven, constateert de onderwijsinspectie.
Docenten zijn vaak te veel tijd kwijt met orde houden en organisatorische zaken in de les en besteden te weinig tijd aan puur onderwijs geven. Ook is een groeiend aantal docenten niet goed in het uitleggen van de stof, stelt de onderwijsinspectie.
Op 13 procent van de scholen is de instructie onduidelijk en op 17 procent wordt de lestijd niet efficiënt benut, staat in het onderwijsverslag 2006/2007. Daardoor neemt de kwaliteit van voortgezet onderwijs af.
Inspecteurs meten deze gegevens met steekproeven onder meer door lessen bij te wonen. In 2001 noteerde de inspectie slechts op 3 procent van de scholen inefficiënt gebruik van de lestijd, terwijl de uitleg van de stof nergens onder de maat was. Nu vallen vaker lessen uit en wordt meer gespijbeld. „Ook in de kwaliteit van de instructie zien we een geleidelijke daling”, aldus het verslag. Leerlingen worden niet actief betrokken bij de les, waardoor ze minder leren.
Naast deze twee gegevens – onderwijstijd en instructie – oordeelde de inspectie positief over het aanbod van onderwerpen en boeken in het voortgezet onderwijs. In 2001 was dit op 90 procent van de scholen voldoende, nu is dat op bijna alle scholen het geval.
„De leraar is zelf verantwoordelijk voor de invulling van de les”, zegt Annette Roeters, inspecteur-generaal voor het onderwijs, in een interview in de Verdieping. „Zijn gedrag is doorslaggevend voor de resultaten van de leerlingen.”
Hoe het komt dat de leraar op sommige scholen minder goed lesgeeft, heeft de inspectie niet onderzocht. Op het merendeel van de instellingen – basisscholen, voortgezet en hoger onderwijs – is de onderwijskwaliteit ’beslist voldoende’, stelt de inspectie bovendien vast. Wel uit de inspectie, net als vorig jaar, zorgen over de nog altijd dalende taal- en rekenvaardigheden. 15 procent van de 15-jarigen leest slecht.
De algemene onderwijsbond AOb twijfelt aan de uitkomsten van het onderzoek. Voorzitter Walter Dresscher: „Inspecteurs geven een subjectief oordeel. Zij zijn geen onderzoekers en weten vaak helemaal niet wat een zinnige lesactiviteit is.” Volgens hem zijn dergelijke metingen niet de taak van de inspectie.
Trouw, 21-05-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|