12th May 2008, 11:56
|
|
Prime Integrator
|
|
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
|
|
Groot gelijk Leo!
Ik sta nu in 1b en geef daar ook leefsleutels. De leerkracht die ik vervang, begon de les steeds met aan elke leerling individueel (maar wel voor de klas) te vragen of er problemen zijn. De eerst les leek me dat nogal dom, maar van die mening ben ik ondertussen afgestapt. Ik heb in die 4 weken nog geen enkele les leefsleutels kunnen geven zoals ik ze voorbereid had. Ik ben telkens een hele les kwijt met te praten over de leerlingen hun problemen. Op het einde van vorige les vroeg een leerling me of ze tijdens de leswisseling (ik kom 11 en 7u in mijn 2 1b-klasjes) ook met hun problemen bij mij terechtkonden. Zo zie je maar dat voor veel leerlingen een heel uur per week echt nog niet genoeg is. Gelukkig dat er in sommige scholen een vak als leefsleutels is, daar bestaat geen leerplan voor en het biedt dus de vrijheid om een uur lang met socio-emotionele aspecten bezig te zijn.
Je mag het opvoedkundige aspect van de school echt niet onderschatten, zeker niet in de b-klassen.
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|