6th May 2008, 01:03
|
|
Administrator
|
|
|
|
Muilezel
Muilezel
Voor halve waarheden een eigen leven gaan leiden, toch even dit. De krant belt me over de toenemende druk op scholen om ook aandacht te besteden aan psychische problemen bij leerlingen. Ik stel dat scholen niet de muilezel van de samenleving mogen worden maar dat ze, samen met de ouders, wel hun maatschappelijke verantwoordelijkheid moeten nemen en dat meestal ook doen. 'Mooie metafoor', denkt de krant maar ze draait hem in de titel gewoon om: 'School als de muilezel van de samenleving'. Er komen tientallen brieven op het forum. De krant vraagt me daarop om mijn stelling uit te werken tot een opiniestuk. Daarin leg ik omzichtig uit dat lesgeven niet de enige kerntaak van onderwijs kan zijn. Kinderen hebben nu eenmaal problemen en ze zitten op school. In de introductie suggereert de krant echter dat ik zeg: 'Lesgeven is niet de corebusiness van onderwijs.' Heb ik niet gezegd. Daarop verschijnt er alweer een lezersbrief die die woorden herhaalt en waarschuwt voor 'Nederlandse' toestanden. Voor alle duidelijkheid, herhaal ik het daarom nog even: de school mag niet de muilezel van de samenleving zijn, maar onderwijs is uiteraard meer dan lesgeven alleen. Ik vermoed dat iedereen het daarover wel eens kan zijn.
Leo Bormans, hoofdredacteur Klasse
DS Lezersbrief, 05-05-2008