Onderwerp: Ons Pensioen
Enkele post bekijken
  #3  
Oud 2nd May 2008, 11:09
Tuur Tuur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2006
Locatie: Minderhout
Posts: 133
Wijziging Van Het Perequatiemechanisme Van De Overheidspensioenen.

Het VSOA en het ACV (openbare sector) hebben de wijzigingen van de perequatie van de overheidspensioenen goedgekeurd. Daarmee heeft het VSOA gekozen voor méér solidariteit en méér welvaartvastheid voor de ambtenarenpensioenen.

Waarom dit perequatiesysteem wijzigen ?
Het systeem van directe perequatie werd ingevoerd in juli 1969. De laatste jaren stelden zich almaar meer problemen met dit systeem omdat het hoe langer hoe meer “omzeild” werd.
Tal van overheden verbinden de weddeverhogingen aan (nep)-voorwaarden waardoor dit perequatiesysteem niet speelt en alsmaar meer actieve personeelsleden krijgen “verdoken” weddeverhogingen onder de vorm van premies, voordelen in natura enz.
Deze voordelen worden niet toegekend aan de gepensioneerde ambtenaren die daardoor een verhoging van hun inkomen zien verloren gaan, waardoor de kloof tussen de actieven en hun gepensioneerden alsmaar groter wordt. Het behouden van dit systeem van directe perequatie dreigde dus voor een grote groep van gepensioneerde ambtenaren een “bevriezing” van hun inkomen te veroorzaken.
Door het niet meer consequent toepassen van de perequatie dreigen de pensioenen de evolutie van de lonen en vooral de evolutie van de levensduurte te verliezen. Dit heeft als rechtstreeks gevolg dat de gepensioneerden als maar minder inkomen verwerven en finaal dreigen te verarmen naarmate ze ouder worden.
Precies om de overheidspensioenen meer welvaartvast te maken dient het huidige systeem en perequatie aangepast te worden

Hoe zal het nieuwe perequatiemechanisme functioneren ?
De perequatie zal in de toekomst gebeuren met behulp van “korven”.
In zo’n “korf” bevinden zich de maximumwedden van de recente pensioenen van een bepaalde sector over de laatste vier jaar.
Men gaat de loonsevolutie van alle graden waarop deze pensioenen worden berekend volgen over een referentieperiode van twee jaar.
Voor de voorwaardelijke loonsverhogingen is dat pas na vier jaar, maar daardoor wordt ook een oplossing geboden voor de huidige “belemmeringen” (of omzeilingen) die de perequatie onmogelijk maakten. Bovendien tellen een aantal weddecomplementen en in bepaalde gevallen zelfs de verhoging van het vakantiegeld voortaan mee voor de bepaling van de perequatie. Iets wat voorheen ondenkbaar was !
Op het einde van de referentieperiode (2 jaar) wordt de totale loonsevolutie van deze korf uitgedrukt in een coëfficiënt (of percentage) en dat percentage wordt dan toegepast op alle rust- en overlevingspensioenen die behoren tot die korf (en dus niet mee louter op het pensioen dat berekend is op de graad die een loonsverhoging krijgt)
De eerste referentieperiode loopt van 1/1/2007 tot en met 31/12/2008. De eerstvolgende perequatie zal dus gebeuren op 1/1/2009 en van dan af zal dat om de twee jaar gebeuren.

Een voorbeeld :

Op 1/1/2007 zitten in een korf de gepensioneerden van de wedde A, wedde B en wedde C.
De actieven met wedde A krijgen in de loop van de referentieperiode een verhoging van 3 %. De actieven met de wedde B en C krijgen helemaal geen verhoging.
De totale coëfficiënt bedraagt 1 %.
Met het oude perequatiemechanisme (1969) krijgen enkel de gepensioneerden van de wedde A een verhoging met 3 %. De gepensioneerden van wedde B en C krijgen niets.
Met deze nieuwe regeling zullen ALLE rust- en overlevingspensioenen van deze korf een verhoging krijgen van 1 % op het einde van de referentieperiode. Met andere woorden : de verhogingen op zich zullen minder hoog zijn en de aanpassing van de pensioenen gebeurt pas op het einde van de referentieperiode. Maar nu kunnen meer mensen genieten van deze verhoging en zullen er tweejaarlijks aanpassingen mogelijk zijn, terwijl er nu heel wat pensioenen “bevroren” worden.

Welke zijn die korven ?
In totaal zijn er 15 korven, die tweejaarlijks zullen herzien worden. Daarbij zal er een veel grotere transparantie zijn dan zoals dat nu het geval is. De gepensioneerde wéét nu tenminste dat er tweejaarlijks aanpassingen mogelijk zijn, terwijl in het verleden iedereen individueel de evolutie van de actieven moest opvolgen.
Bovendien zal het VSOA hierbij nauw betrokken worden en zullen wij de evolutie van alle korven nauwgezet opvolgen (u volgde in het verleden niet eens de evolutie van een eenvoudig systeem op. Moeten we nu geloof hechten aan deze nieuwe wending ?)

De 15 korven zijn de volgende :
1) de federale overheid, met inbegrip van de openbare instellingen en de wetenschappelijke instellingen die er van af hangen en van de voormalige rijkswacht, met uitzondering van de krijgsmacht en de geïntegreerde politiediensten;
2) het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie van het Brussels hoofdstedelijk gewest, met inbegrip van de openbare instellingen en de wetenschappelijke instellingen die ervan afhangen;
3) de Vlaamse Gemeenschap en de Vlaamse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met inbegrip van de Vlaamse openbare instellingen en de Vlaamse wetenschappelijke instellingen, met uitzondering van het onderwijs;
4) het Waals gewest met inbegrip van de openbare instellingen en de wetenschappelijke instellingen die ervan afhangen;
5) de Franse gemeenschap en de Franse Gemeenschapscommissie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, met inbegrip van de openbare instellingen en de wetenschappelijke instellingen die ervan afhangen, met uitzondering van het onderwijs;
6) de Duitstalige gemeenschap met inbegrip van het onderwijs evenals de openbare instellingen en de wetenschappelijke instellingen die ervan afhangen.
7) het onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap ;
8) het onderwijs van de Franse Gemeenschap ;
9) de plaatselijke besturen van het Vlaams Gewest ;
10) de plaatselijke besturen van het Waals Gewest ;
11) de plaatselijke besturen van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest;
12) de krijgsmacht ;
13) de geïntegreerde politiediensten;
14) de autonome overheidsbedrijven (De Post, Belgacom,...)
15) de N.M.B.S. (Holding, Infrabel,...)

(1) Uit “Argument” Maandblad van het Vrij Syndicaat voor het Openbaar Ambt - januari 2007 blz. 7

BEDENKINGEN EN OPMERKINGEN (citaten uit de tekst –cursief- met de daaraan toegevoegde bedenkingen.)

Daarmee heeft het VSOA gekozen voor méér solidariteit.
Solidariteit houdt in : geven. Anders gezegd we zullen met het nieuwe systeem moeten inleveren. Maandelijks wordt al sinds mensenheugenis een solidariteitsbijdrage van ons pensioen afgehouden. Zijn we nog niet solidair genoeg geweest ? Bij mijn weten zijn we alleen op de arbeidsmarltom een dergelijke solidariteitspremie te betalen. In de privé is daar geen sprake van. Maar wel vallen ze daar bij afdankingen graag terug op onze solidariteit onder vorm van brugpensioen.

De laatste jaren stelden zich almaar meer problemen met dit systeem omdat het hoe langer hoe meer “omzeild” werd ...
Bij mijn weten hebben de syndicaten hun leden daaromtrent nooit over geïnformeerd, laat staan daar ooit tegen geprotesteerd of een actie ondernomen.

Meer actieve personeelsleden krijgen “verdoken” weddeverhogingen onder de vorm van premies, voordelen in natura enz.
Ook daarvan werden we nooit op de hoogte gebracht. Uit wat bestonden die voordelen in natura ? Welke premies ? Ook daar lieten vakbonden begaan.

Deze voordelen worden niet toegekend aan de gepensioneerde ambtenaren die daardoor een verhoging van hun inkomen zien verloren gaan, waardoor de kloof tussen de actieven en hun gepensioneerden alsmaar groter wordt.
Het valt te bezien of de kloof nu zal gedicht worden. Ik geloof er niet in.

Door het niet meer consequent toepassen van de perequatie dreigen de pensioenen de evolutie van de lonen en vooral de evolutie van de levensduurte te verliezen.
Maar de syndicaten hebben wel gedurende decennia toegelaten of de controle erop verwaarloosd waardoor het “omzeilen” mogelijk werd.

Dit heeft als rechtstreeks gevolg dat de gepensioneerden als maar minder inkomen verwerven en finaal dreigen te verarmen naarmate ze ouder worden.
Die evolutie is al volop op gang. Het “omzeilen” laat zijn effect al voelen.

Precies om de overheidspensioenen meer welvaartvast te maken dient het huidige systeem en perequatie aangepast te worden.
Aangepast = we beginnen aan de overheidspensioenen te snoeien ? Ze waren al lang een doorn in het oog. Is dit een eerste stap ?

Voor de voorwaardelijke loonsverhogingen is dat pas na vier jaar. (werkt vlug hé !), maar daardoor wordt ook een oplossing geboden voor de huidige “belemmeringen” (of omzeilingen) die de perequatie onmogelijk maakten. (o.v.t. )
Na vier jaar zijn de mensen al vergeten dat ze recht op een verhoging hadden !

Verhoging van het vakantiegeld telt voortaan mee voor de bepaling van de perequatie. . Iets wat voorheen ondenkbaar was !
Vergulding van de pil ? Klatergoud ?

Met deze nieuwe regeling zullen ALLE rust- en overlevingspensioenen van deze korf een verhoging krijgen van 1 % op het einde van de referentieperiode. Met andere woorden : de verhogingen op zich zullen minder hoog zijn
Ik vrees dat het daar om te doen is.


Welke zijn die korven ?
In totaal zijn er 16 korven :
Dit om te gemoet te komen aan de vereenvoudiging en de overzichtelijkheid. Als je ziet welke organismen er allemaal in die “korven” zitten dan kun je van geen korven meer spreken maar van een toren van Babel of zullen al deze “korven” samen, in de praktijk geen reusachtige “krabbenmand” blijken te zijn ?

De gepensioneerde wéét nu tenminste dat er tweejaarlijks aanpassingen mogelijk zijn, terwijl in het verleden iedereen individueel de evolutie van de actieven moest opvolgen.
Nog zo’n drogreden. De weddeaanpassingen van de actieven van zijn graad was geweten door de gepensioneerde. Ga nu maar eens uitmaken wat er met gelijken in graad gebeurt in al die “korven”. Een onmogelijke opgave. Dat wordt voor de gepensioneerde koffiedik kijken.Het omzeilen van de perequatie wordt nu zeker een koud kunstje. De syndicaten hebben het in het verleden niet kunnen beletten.Wat zal het nu geworden met een dergelijke “krabbenmand” !!!

Besluit : Is deze aanpassing een vergulde pil, boerenbedrog in het kwadraat ? Naast onze solidariteitsbijdrage die we al decennia betalen, ook als gepensioneerde, zullen we nu nog eens inleveren op de welvaartsvastheid van ons pensioen ? Is dit een eerste stap in de aantasting van het pensioen zelf ?
Het heeft er alles van weg.


forum.politics.be
Met citaat antwoorden