26th April 2008, 12:49
|
Registered User
|
|
|
|
Volgens mij ligt het probleem vaak aan de opvoeding en aan het beeld van de school dat ondertussen grondig veranderd is. Vroeger was de leraar de baas en moesten de leerlingen luisteren. Nu sta je als leraar op hetzelfde niveau als de leerlingen, je hebt geen macht meer. Doordat deze machtspositie aan het wegvallen is, hebben leraren ook vaak moeilijker om gezag uit te oefenen volgens mij. Hoewel deze 2 niet noodzakelijk samen gaan.
Een tweede oorzaak is volgens mij de opvoeding. Als ik vroeger straf kreeg of een nota in mijn agenda had (wat zelden gebeurd is), kreeg ik thuis nog straf bij. Tegenwoordig bellen de ouders direct naar school om te zeggen dat hun kind niet correct behandeld is. Dit vind ik echt niet kunnen. De school en de ouders zouden op 1 lijn moeten zitten en ik heb het gevoel dat dit steeds minder het geval is.
Ik zeg niet dat ik terugwil naar de tijd waarin de leraars de leerlingen op hun vingers mochten slaan en erger, maar nu loopt het toch wel echt fout. Leerlingen moeten wel respect hebben voor elkaar en voor hun leraars. De taak van de ouders is hierbij ontzettend belangrijk. Hoe we dit probleem concreet moeten oplossen weet ik ook niet, maar ik denk dat er wel een mentaliteitsverandering moet komen, anders wordt het probleem niet opgelost.
|