Ter verduidelijking van de Wii fit:
Wii Fit mikt vooral op vrouwen
BRUSSEL - De spelletjesproducent Nintendo doet er alles aan om van Wii Fit een succes te maken. Het spel richt zich op de hele bevolking, gamers én niet-gamers.
Van onze redacteur
Vandaag wordt het spel Wii Fit gelanceerd. Die interactieve game belooft de gezondheid van de spelers te verbeteren met behulp van een boel spelletjes. In Japan, het thuisland van de producent Nintendo, is de game een verkoopsucces. Op amper een week tijd gingen maar liefst 250.000 exemplaren de deur uit, of bijna 2,5 spellen per seconde. En dat cijfer is intussen opgelopen tot ongeveer 2 miljoen spellen.
Wii Fit is een zogenaamde 'exergame', een spel dat gamen combineert met lichaamsbeweging (DS26/11/07). Wie een exergame speelt, doet dat niet vanuit de zetel, maar moet écht skiën, boksen of golfen.
Nintendo trekt volop de kaart van de exergames. Zijn Wii-console spurtte de Playstation 3 en de Xbox 360 voorbij en zette het bedrijf opnieuw op de kaart. Er werden al 24,4 miljoen exemplaren verkocht sinds de release in 2006.
Eerder lanceerde Nintendo het spel Wii Sports, waarbij gamers het tegen elkaar kunnen opnemen op een tennisveld, een bowlingbaan of een golfbaan. Met Wii Fit gaat de Japanse spelproducent nog een stapje verder. Bij Wii Sports lag de focus vooral op het spelaspect, nu wordt de nadruk meer op gezondheid gelegd.
Weegschaal
Samen met de game wordt een zogenaamd 'balance board' verkocht, een draadloze, drukgevoelige plaat die je lichaamsbewegingen registreert en overbrengt op het scherm. De plaat werkt ook als weegschaal: het gewicht van de gamer wordt vóór elke sessie opgeslagen, zodat de effecten van het spel duidelijk worden in een grafiek.
Het is de bedoeling om gewicht te verliezen en de spieren te versterken door middel van allerhande spelletjes: er zijn evenwichts-, kracht-, aerobics en yogaoefeningen. Het spel werd al vaker omschreven als 'een interactieve fitnessvideo'.
Nintendo doet er alles aan om van het spel een hit te maken: in de VS wordt voorspeld dat de Japanse spelproducent het grootste marketingbudget ooit zal uittrekken om Wii Fit volgende maand op de markt te gooien. Ook hier draait de marketingmachine op volle toeren. Voor de lancering in Vlaanderen kroop de mediafiguur Tanja Dexters op een torenhoog platform voor een work-out van zo'n anderhalf uur.
Wii Fit surft mee op twee golven. Enerzijds profiteert het spel van de populariteit die games de laatste jaren hebben gekregen, waardoor behalve jonge mannen, ook kinderen, senioren en vrouwen spelletjes spelen. De reclamecampagne lijkt zich dan ook vooral op vrouwen te richten.
En anderzijds pikt het spel ook in op de trend om mensen in beweging te krijgen. Steeds meer initiatieven moeten de 'gewone mens' uit zijn zetel halen. In Vlaanderen leidde vooral 'Vlaanderen Sportland', het Eén-programma met Evy Gruyaert, tot een toevloed aan recreantjoggers. Bij Nintendo hopen ze dat Wii Fit eenzelfde effect kan hebben.
Het is niet voor het eerst dat een fitnessgame wordt gelanceerd. In het verleden probeerde Eyetoy Kinetic, een spel gemaakt met de steun van Nike, gamers al aan het sporten te krijgen. Maar dat spel was geen onverdeeld succes, ondermeer door de wat stroeve gameplay.
Bij Nintendo hebben ze alvast erg veel moeite gedaan om het gebruik zo eenvoudig mogelijk te houden. Maar of Wii Fit het kan waarmaken, is afwachten. Intussen krijgt Nintendo vooral kritiek vanwege de hoge vraagprijs. Op Youtube is een hilarische filmpje te zien dat de originele reclamespot voor Wii Fit parodieert
De Standaard
|