
25th April 2008, 22:01
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Feb 2007
Locatie: Ham
Posts: 85
|
|
Proximus misbruikt monopolie
Proximus heeft zijn quasimonopolie misbruikt door veel te hoge prijzen aan te rekenen aan de klanten van andere maatschappijen die naar een Proximusnummer bellen. Dat zegt de auditeur van de raad voor mededinging. Base dreigt met schadeclaims.
Volgens de auditeur hanteerde Proximus in de periode 2002 tot 2005 wurgprijzen in de zakelijke markt. Proximus rekende namelijk bijzonder lage prijzen aan voor de professionele klanten die binnen het eigen netwerk belden, en maakte superwinsten op wie van een andere maatschappij naar Proximus belde.
Proximus wou gisteren niet reageren op het verslag van de auditeur. Base ziet er dan weer zijn klacht in bevestigd. Die dateert van oktober 2005. Base stelde toen dat Proximus, dat 90 procent van de zakenmarkt in handen heeft, met zijn prijzenpolitiek concurrenten uit de markt hield. In januari 2006 deed de raad voor mededinging een inval bij Proximus. Uit de analyse daarvan constateert de auditeur nu dat Proximus wel degelijk zijn machtspositie misbruikt heeft.
Proximus reageerde gisteren niet op de zaak. Base beklemtoonde bij monde van Bart Vandesompele dat het niet de enige dergelijke zaak is waarin Base Proximus van machtsmisbruik beschuldigt. Onlangs nog heeft het Brusselse hof van beroep Base gelijk gegeven bij een gelijkaardige klacht. Bij de mededingingsautoriteiten loopt ook nog een klacht die Base met Mobistar ingediend heeft in verband met de consumentenmarkt. Daar heeft Proximus iets meer dan de helft van de markt in handen. Base is van plan claims in te dienen in alle zaken die het wint.
Voor minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne bevestigt dit onderzoek van de mededingingsautoriteit, net als dat naar de frietprijs (zie pagina 2) de dynamiek waarmee hij het mededingingsbeleid aanpakt. Hij wil de slagkracht van de mededingingsautoriteiten zelfs versterken, om praktijken te vermijden die de concurrentie verstoren en zo de koopkracht van de consumenten aantasten.
Uit: Het Nieuwsblad
|