Enkele post bekijken
  #3  
Oud 25th April 2008, 15:01
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Eindtermen biologie wijzigen

Uit het peilingsonderzoek over de eindtermen biologie van de eerste graad secundair onderwijs en de daarop volgende georganiseerde conferenties is onder andere gebleken dat sommige eindtermen biologie een kennisbasis veronderstellen van begrippen die behoren tot de domeinen van de niet-levende natuur. Dat is bijvoorbeeld zo bij eindtermen die handelen over stofwisselingsprocessen zoals vertering, ademhaling en fotosynthese. Het bleek ook dat bepaalde eindtermen die behoren tot de niet-levende natuur een plaats moeten krijgen in de eerste graad, ook al zijn ze niet meteen ondersteunend voor de eindtermen biologie. Het gaat dan om eindtermen met een hoge maatschappelijke relevantie.

Daarnaast zijn er nog een tweetal belangrijke argumenten die pleiten om hierover na te denken. Zo bevat het curriculum van de meeste van onze buurlanden en voor dezelfde leeftijdsgroep naast biologie ook chemie en fysica.

Maar nog belangrijker is het feit dat in de eindtermen wereldoriëntatie van het basisonderwijs zowel elementen uit de levende als niet-levende natuur zijn opgenomen, wat een goede reden is om deze lijn in de eerste graad verder te zetten.

De minister heeft daarom beslist de eindtermen biologie van de eerste graad te herzien.

De entiteit Curriculum heeft op vraag van de minister een commissie samengesteld die naast vertegenwoordigers van de eigen entiteit, bestaat uit vertegenwoordigers van de verschillende onderwijskoepels, lectoren uit de lerarenopleidingen en leraren wetenschappen.

Deze opdracht is intussen afgerond en de commissie heeft een voorstel klaar, waarin naast eindtermen biologie – die vanzelfsprekend een wezenlijk onderdeel blijven - ook aspecten van natuur- en scheikunde zijn opgenomen. Maar misschien nog het meest vernieuwend is dat een aantal eindtermen is geformuleerd die betrekking hebben op de wijze waarop (natuur)wetenschappen worden beoefend.

De geactualiseerde versie van de eindtermen gaat in op 1 september van het schooljaar 2010-2011. Het voorstel vanuit de ontwikkelcommissie (Entiteit Curriculum) gaat nu voor advies naar de Vlaamse onderwijsraad (Vlor) en daarna voor goedkeuring naar de regering en het Vlaams parlement, dat de voorstellen bekrachtigt. Dat moet gebeurd zijn in maart 2009.

De minister is er zich van bewust dat de uitbreiding van de eindtermen ‘natuurwetenschappen’ met elementen uit de natuur- en scheikunde gevolgen heeft voor de lerarenopleiding. Er is dan ook een overleg voorzien met de lerarenopleidingen over de wijze hoe dit probleem kan worden opgelost.

Voor de leraren die al langer les geven en de vakken chemie en fysica niet als onderwijsvakken hebben gevolgd, zal prioritaire nascholing worden voorzien. Uiteraard gaat het in de eerste graad over basisbeginselen en niet over al gespecialiseerde kennis of vaardigheden.

Peiling biologie
http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/pe...ng_biologie.pdf
Dossier ter voorbereiding van de conferentie Biologie
http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/pe...r_natwetBIO.pdf
Verslag en aanbevelingen: conferentie na de peiling biologie
http://www.ond.vlaanderen.be/dvo/pe...en_biologie.pdf

Bron: www.klasse.be, 23/04/08
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden