Onderwerp: Sportacus
Enkele post bekijken
Oud 25th April 2008, 08:45
ambi-ann ambi-ann is offline
Registered User

Sportacus

24/04 Met Sportacus blijf je fit voor je tv
BRUSSEL - Magnús Sheving, alias Sportacus uit de populaire kinderserie 'Lazy Town', bestrijdt zwaarlijvigheid. Kijken doet bewegen!

In Lazy Town is iedereen lui, behalve de superheld Sportacus. Hij is superlenig en haalt de gekste acrobatentoeren uit. Samen met Stephanie, een meisje met knalroze haren, probeert hij de kinderen van Lazy Town aan te zetten tot sporten, spelen of dansen. De serie is deels computeranimatie, deels live action, met echte acteurs dus. Een van die echte acteurs is Magnús Scheving uit IJsland. Hij was vroeger aerobicskampioen en is ook het brein achter Lazy Town.

Hoe is het idee ontstaan?

'Ik ben altijd een sportieve kerel geweest die van uitdagingen houdt. Zo ben ik na een weddenschap met een vriend twee keer Europees aerobicskampioen geworden. Vijftien jaar geleden kwam ik plots tot de vaststelling dat er eigenlijk niets bestond rond kinderen en gezondheid. Zo is Lazy Town ontstaan.'

Een tv-programma. Terwijl tv toch dikwijls de schuld krijgt als het over zwaarlijvige jeugd gaat.

'Ja, maar op school zitten kinderen ook veel stil, hé! Kinderen kijken veel tv, maar je kan dat dus net zo goed op een positieve manier gebruiken. We hebben kinderen gefilmd terwijl ze naar Lazy Town zaten te kijken. Het viel echt op hoe ze meeleefden met de personages en mee bewogen. In IJsland is het aantal zwaarlijvige kinderen gedaald sinds Lazy Town uitgezonden wordt. Ik heb zelfs een bedankbriefje gekregen van onze president!'

Sportacus doet in Lazy Town nochtans geen oefeningen voor.

'Nee, maar dat hoeft toch niet! Kinderen moeten niet gaan turnen, gewoon spontaan bewegen is al goed. Sportacus is niet iemand die met opgeheven vingertje zegt wat de kinderen wel of niet moeten doen. Af en toe een hamburger eten mag gerust, als je maar niet overdrijft. Het is vooral belangrijk dat je van jongs af aan leert plezier te hebben in bewegen. Je hoeft niet altijd te winnen.'

Lazy Town is van Amerika tot Japan een succes. U reist de hele wereld rond.

'Ik ontmoet zeker 15.000 kinderen per maand en ze reageren altijd heel enthousiast. In Japan hebben de kinderen het meeste discipline, een beetje te veel zelfs. Iedereen moet daar heel strak de regeltjes volgen.' Hebt u al Belgische fans ontmoet?

'Nee, maar dat komt nog wel. Ik kom zeker nog terug naar België, want we plannen hier ook Lazy Town-liveshows. We zoeken wel nog een Nederlandstalige sportieve gast die Sportacus kan spelen in de live shows. Kandidaten moeten zich maar melden bij Ketnet!' (jr)

Lazy Town, elke woensdag om 16.25 uur, zaterdag om 8.30 en 15.55 uur en zondag om 8.30 uur op Ketnet.

http://www.standaard.be/Artikel/Det...ikelId=P81R7A3L

Begrijp ik het goed ;-):
Aanzetten tot dansen ... dus kinderen zouden naar MTV/TMF/JIM TV moeten kijken om niet zwaarlijvig te worden, maar daar krijgen ze dan weer allerlei sexy clips voorgeschteld en veranderen ze in eerste klas %'$1€||&´%...
Dus zetten we ze weer aan tot iets anders =D

Ben ik de enige die me vragen stelt bij het volgende feit: In IJsland is het aantal zwaarlijvige kinderen gedaald sinds Lazy Town uitgezonden wordt. Ik heb zelfs een bedankbriefje gekregen van onze president!

Misschien is er in Ijsland gewoon een graantekort/rijsttekort
Met citaat antwoorden