23rd April 2008, 21:17
|
Registered User
|
|
|
|
Volgens mij is het probleem niet zozeer het niet ontbijten, maar vooral wat daarop volgt. De mensen die niet ontbijten gaan later op de dag meer honger krijgen en dus meer eten.
Voedsel zorgt ervoor dat er verbranding mogelijk is in de cellen en zo komen we dus aan energie. Het ontbijt moet energie leveren voor de hele dag, het is dus belangrijk dat we ontbijten. Als we niet ontbijten gaan we een hongerig gevoel krijgen omdat we voedingstoffen nodig hebben die energie kunnen leveren. Meestal gaan we dan vooral 's avonds meer eten. Maar 's nachts hebben we heel weinig energie nodig. De voedingstoffen die we opgenomen hebben worden 's avonds niet meer gebruikt bij de verbranding, ze worden omgezet in vetten. Hiervan worden we dan dikker.
Dit probleem komt veel vaker voor dan we denken. Ik heb pas nog een stageles gegeven over de stofwisseling. Tijdens de les vroeg ik aan de leerlingen wie er 's morgens niet ontbijt. Van de 14 leerlingen waren er 10 die regelmatig zonder ontbijt naar school vertrokken. Als ik dan vroeg waarom ze niet ontbijten bleek dat de meeste dit niet deden omdat ze dan langer konden slapen. Enkele ontbijten niet omdat ze geen honger hebben 's morgens. Dit vind ik toch wel onrustwekkend, ik denk dat het belangrijk is dat we kinderen duidelijk maken dat het ontbijt echt wel heel belangrijk is. Het is belangrijk dat kinderen goed ontbijten, een campagne hiervoor zou ik dus zeker nuttig vinden.
Ik denk niet dat dit de enige reden is waarom er vooral overgewicht is bij mensen die niet ontbijten. Volgens mij is de reden ook minder belangrijk, als we weten dat het overslaan van het ontbijt leidt tot overgewicht dan moeten we dit probleem aanpakken. Natuurlijk zijn er ook nog andere redenen voor overgewicht en deze moeten ook aangepakt worden. Volgens mij is het belangrijk dat we kinderen leren om gezond te eten en voldoende te sporten. Volwassenen moeten natuurlijk het goede voorbeeld geven!
|